Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlösa bussar i gammal stadskärna

Självkörande småbussar ska testas som en del av kollektivtrafiken i den schweiziska staden Sion. Bild: PostBus.

Självkörande småbussar ska testas som en del av kollektivtrafiken i den schweiziska staden Sion. Bild: PostBus.

Steg för steg går utvecklingen mot förarlösa, autonoma, självkörande bussar framåt. Senaste tillskottet är det stora schweiziska bussföretaget PostBus som ska testa två självkörande, eldrivna  minibussar i staden Sion i Schweiz. Bussarna ska köra i det vanliga gatunätet i staden.

Det handlar om ett tvåårigt test med fordon som har utvecklats av franska Navya. Bussarna kan ta upp till nio passagerare och kommer att ha en högsta hastighet av 20 kilometer i timmen. De kommer dock inte att vara obemannade utan alltid ha personal ombord, men de kommer att köras helt automatiskt och saknar såväl ratt som gas- och bromspedal. Däremot finns det en knapp för att nödstoppa bussen om det skulle behövas.

Avancerade sensorer gör att bussen manövreras med centimeterprecision genom gatorna. Sensorerna känner av alla eventuella hinder, liksom trafikljus och liknande på gatan. Särskild programvara som har utvecklats av ett schweiziskt företag, BestMile, ska övervaka och kontrollera bussarna.

Bussarna är 4,8 meter långa och 2,05 meter breda. Projektet genomförs i två faser med början i december i år. Fram till i vår ska experter testa fordonen i ett inhägnat privat område. Förutsatt att myndigheterna därefter ger sitt tillstånd ska bussarna sedan transportera passagerare på det vanliga gatunätet i Sion som är huvudstad i kantonen Valais.

Bland annat ska bussarna trafikera gator i den gamla stadskärnan som bara är öppna för fotgängare liksom till två slott som är turistattraktioner. Om erfarenheterna är goda kan också andra delar av Sion få självkörande bussar.

Förutom PostBus medverkar staden Sion, kontonen Valais och den tekniska högskolan ETH Lausanne i projektet. Parallellt med det tvååriga projektet i Sion arbetar högskolan med att integrera självkörande småbussar i lokala kollektivtrafiksystem, exempelvis i anropsstyrd trafik.

PostBus är det största bussföretaget i Schweiz med omkring 2200 fordon och över 3700 medarbetare. Varje år reser omkring 141 miljoner passagerare med PostBus´ gula bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)