Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatta toaprotester i Värmland

Värmlandstrafiks nya bussar saknar toaltter även på de långa linjerna. Protesterna fortsätter.

Värmlandstrafiks nya bussar saknar toaltter även på de långa linjerna. Protesterna fortsätter.

Protesterna fortsätter mot att Värmlandstrafiks nya bussar, saknar toaletter, även på de långa linjerna i regionen. Företrädare för sex organisationer för funktionsnedsatta protesterar nu i ett brev till politikerna i Reguion Värmland mot att de nya bussarna saknar toaletter, något som de gamla bussarna var utrustade med. De ses organisationerna menar att avskaffandet av busstoaletterna slår hårt mot deras liv.

– Vi har kunnat leva och bo där vi vill, pendla till och från våra jobb och rest för nöjes skull dit vi vill när vi så önskar.  Nu kommer denna möjlighet att förändras radikalt i och med att de nya bussarna inte är utrustade med toalett på de långväga linjerna. Det betyder att vi inte kan använda bussarna i kollektivtrafiken längre.

– Vi tvingas gå över till bil (om vi har någon)när vi ska resa. Ett annat alternativ blir att flytta till ”storstaden” för att kunna nå sjukhus eller i många fall våra arbetsplatser som vi kunnat pendla till, trots att vi trivs bra där vi bor, skriver företrädare för de sex organisationerna ILCO, gyncancerföreningen, Mag- och tarmföreningen, Prostatacncerföreningen, Hjärt & Lungsjukas förening samt Carpa Patientförening.

De sex organisationerna hävdar att anskaffandet av nya bussar strider mot regionens eget trafikförsörjningsprogram som slår fast att kollektivtrafiken ska vara användbar för alla resenärer.

– De lösningar med utplacerade bajamajor och toaletter i väntsalarna fungerar inte, skriver organisationerna. Många toaletter är ur funktion, andra stängda på kvällar och helger. Bajamajorna kommer förmodligen att utsättas för skadegörelse. Och inte ens om toaletterna fungerar kan resenärerna på grund av de långa avstånden få tillgång till en toalett inom 30 – 40 minuter.

– Om behov uppstår vill Värmlandstrafik att vi ska prata med föraren som då ska stanna på första bästa ställe. Vi tycker att det är en märklig lösning, föraren ska väl störas så lite som möjligt under färden och dessutom är det kriminaliserat att göra sina behov utomhus.

Den aktuella trafiken körs av Nobina.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)