Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon i samarbete med tjeckisk elbusstillverkare (uppdaterad version)

Så här ska Hybricons nya HAW se ut sedan man inlett samarbete med tjeckiska Ekova. Bild: Hybricon.

Så här ska Hybricons nya HAW se ut sedan man inlett samarbete med tjeckiska Ekova. Bild: Hybricon.

Den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricon Bus Systems har tecknat avtal med tjeckiska Ekova Electric sedan Hybricons underleverantör av bussar AMZ har beslutat att sluta med sin produktion på nuvarande ort i Polen. Istället planerar AMZ att flytta bussverksamheten och göra en nystart i ett gemensamt bolag tillsammans med Polska Ursus Bus. För att säkra de aktuella leveranserna itll Umeå har Hybricon vänt sig till Ekova som kompletterande leverantör.

Det innebär att Hybricon har förlagt produktion av grundbussar för innevarande order på HAW, generation 2 (Hybricon Arctic Whisperer) hos Ekova. Även framtida produktion av Hybricon City Bus kommer att ske hos Ekova.

Enligt Hybricon innebär avtalet med Ekova att man får en stabil leverantör, förbättrad intern kostnadseffektivitet och på sikt högre marginal. I och med att Ekova kommer att utföra större andel av den produktion som tidigare låg på Hybricon kommer personalkostnader att överföras från Sverige till Tjeckien, vilket medför högre marginal, uppger Hybricon.

Nya Hybricon HAW, gen 2. Bild Hybricon.

Nya Hybricon HAW, gen 2. Bild Hybricon.

– Ekova är ett stabilt bolag med mycket god ekonomi samt lång erfarenhet av elektriska fordon. Vi har ett mycket bra samarbete och jag känner mig trygg i bolagets leveranskapacitet, säger Jonas Hansson, vd för Hybricon.

Bytet av underleverantör från AMZ till Ekova gör också att Hybricon inte kommer att klara det ekonomiska resultat som företaget tidigare har räknat med.

Ekova visade sin egen elbus på Busworld i Kortrijk tidigare i höst. Foto: Ulo MAasing.

Ekova visade sin egen elbuss på Busworld i Kortrijk tidigare i höst. Foto: Ulo Maasing.

Hybricon vinstvarnar nu och uppger att man för det tredje kvartalet 2015 att redovisa ett underskott som väsentligt avviker från tidigare kvartalsrapporter. Utvecklingen av nya busserier har medfört ökade kostnader och förseningar i pågående leveranser.

Företaget räknar med att resultatet för det tredje kvartalet kommer att försämras med 7,7 miljoner kronor, men uppger samtidigt att det handlar om en engångskostnad.

Bolaget bedömer att merparten av kostnaderna för leverantörsbytet nu är tagnga och ingår i utfallet för det tredje kvartalet.

– Leveransförseningen kommer sannolikt även att påverka sista kvartalet 2015. Det beror på att intäkterna från befintliga order kommer att erhållas över en längre tid samt att förseningen medför att fasta kostnader i bolaget belastar orden under en längre tid.

Man konstaterar att marknaden är trög, sannolikt beroende på teknisk, ekonomisk och politisk obeslutsamhet inför den stundande omställningen till elbussar. Det har gjort att Hybricon har justerat sina säljmål och räknar med att marknaden skjuter fart under senare delen av nästa år.

Sammantaget gör det här att Hybricon behöver mer pengar. Styrelsen beslutade nyligen om en nyemission, men villkoren för denna är ännu inte klubbade.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)