Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ringlinje och enklare linjenät ska lyfta Uppsalas bussar

Uppsala ska få ett helt nytt busslinjenät 2017. Ringlinje, enklare linjedragningar och färre hållplatser ska locka fler till kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Uppsala ska få ett helt nytt busslinjenät 2017. Ringlinje, enklare linjedragningar och färre hållplatser ska locka fler till kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Ett helt nytt linjenät för stadsbussarna i Uppsala ska införas 2017. Syftet är att bilarna ska bli färre och kollektivresorna fler i staden. Nu har Uppsala kommun och UL (Kollektivtrafikförvaltningen i Uppsala läns landsting) tagit fram ett förslag till ett nytt busslinjenät. En ringlinje och ett enklare linjenät med färre linjer ska locka Uppsalaborna att åka mer buss.

Senast stadsbussarnas linjenät sågs över var år 2004. Sedan dess har Uppsala vuxit kraftigt. Tillväxten motsvarar en fullsatt UL-buss i veckan.

I maj genomförde UL flera lokala samråd runt om i Uppsala där Uppsalas medborgare fick chansen vara med och påverka.

Förslaget till ett nytt linjenät innehåller bland annat en helt ny ringlinje som är nästan två mil lång och som ska trafikeras i båda riktningarna. Linjen kopplar samman flera stadsdelar och gör det möjligt att resa mellan dessa utan att passera centrum.

Andra inslag i det nya linjenätet är rakare linjesträckningar, ökad turtäthet och färre hållplatser längs stombusslinjerna. Det genomsnittliga avståndet mellan hållplatserna har ökat från 400 till 500 meter. Det väntas korta restiderna med i genomsnitt två minuter.

Det nya linjenätet har elva linjer istället för dagens 19. Av de elva linjerna blir fem stomlinjer med tät och snabb trafik, en ringlinje och fem kompletterande linjer för stadsdelar med mindre resandeunderlag. Dagens tre

Mjuka linjer blir kvar utan större förändringar.

Det nya linjenätet täcker 90 procent av befolkningen och lika stor andel av alla arbetsplatser inom ett avstånd på 400 m till närmaste hållplats.

Linjernas dragningar är också förberedda att kunna användas i ett framtida kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem. En eventuell spårväg föreslås dock inte, utan är föremål för en särskild utredning som ska presenteras nästa år. En spårväg i Uppsala är kostnadsberäknad till elva miljarder kronor.

Totalt beräknas kostnaderna för det nya linjenätet hamna på samma nivå som för dagens trafik men resurserna används mera effektivt.

Kollektivtrafiknämnden i landstinget ska nu skicka ut förslaget på remiss.

I februari och mars ska sedan ett slutligt förslag till ett nytt linjenät tas fram och början av sommaren 2016 ska kollektivtrafiknämnden i Uppsala läns landsting fatta beslut om det nya linjenätet.

Förlag till nytt linjenät i Uppsala. Bild: UL.

Förlag till nytt linjenät i Uppsala. Bild: UL.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Det behöver sägas flera gånger, Vi har med de klantskallarna på UL att göra!!

  2. Jag anser att buss nr 14 blir den sämsta linjen någonsin. Dels tar man bort en massa hållplatser så att det blir långt att ta sig till bussen,Trodde att buss skulle vara nära och lätt att nå.Sen försvinner kommunikationen till resecentrum direkt vilket jag i nuläget nyttjar ofta tex till Arlanda och Knivsta med det nya förslaget får man släpa resväskor från tex Svartbäcksgatan.Även akademiska försvinner. inte minst Gottsunda centrum försvinner för vår del det enda köpcentrumet med direkt koppling till 14 buss. vad ska jag till Årsta o göra eller Vaksalatorg?Fyrishoventre som idag besöks flitigt försvinner också vilket gör att barn måste korsa trafikerade gator för att nå sina aktiviteter. För att inte tala om stackarna i Bärby Hage som mister sin buss helt skamligt ! Buss 14 är i dag en utmärkt linje då vi är många här som är lite äldre och saknar körkort. tänk om 1 vänliga hälsningar Brittinger. Lundberg

  3. Uppsala stad är ingen glesbygd !!
    Samtliga UL:s trafik planerare bör avgå och lämna plats för kompetenta människor som kan lösa
    dagens problem med bussarna på ett helt annat sätt nämligen utan att försvåra bussåkandet för
    resenärerna som vill ha ett praktiskt och bekvämt sätt att åka buss.

    Lars

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)