Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Släpigare och släpigare i München

München fortsätter att satsa på bussar med släp och har nu beställt ytterligare femton "busståg". Foto: MVG.

München fortsätter att satsa på bussar med släp och har nu beställt ytterligare femton ”busståg”. Foto: MVG.

Den tyska storstaden München fortsätter att satsa på bussar med släp i lokaltrafiken.  Staden har nu beställt ytterligare 15 bussar med släp, eller busståg som man kallar det, för leverans till sommaren. Därmed ökar antalet ”busståg” eller släpbussar i München till 37.

Med släpet påkopplat blir ekipagen 23 meter långa och får en kapacitet på 130 passagerare. Själva dragforonen är vanliga 12-meters stadsbussar från MAN. Även släpen har rullstolsramp vid en av dörrarna.

Bussar med släp är, menar man på lokaltrafikföretaget MVG, ett kostnadseffektivt sätt att klara det stora antalet resande i rusningstid men också i skoltrafiken.

Lösningen har också andra fördelar, anser MVG. Släpvagnen har en längre livstid än själva bussen vilket håller kostnaderna nere. Dessutom förbrukar man inte onödig energi genom att köra med en stor överkapacitet under tider med lågtrafik.

Förutom släpbussarna har München också beställt tretton ledbussar från MAN, även de för leverans nästa år.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)