Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sohlberg Buss i ekonomisk kris

Sohlberg Buss har råkat i ekonomiska svårigheter med stora förluster. Foto: Sohlberg Buss.

Sohlberg Buss har råkat i ekonomiska svårigheter med stora förluster. Foto: Sohlberg Buss.

Snabbväxande Sohlberg Buss har hamnat i en tuff ekonomisk kris med stora förluster. Styrelsen har sparkat vd:n Hans-Erik Sohlberg. Styrelsen har via en advokatbyrå lämnat in en ansökan om företagsrekonstruktion till Borås Tingsrätt. Ansökan kom in till domstolen under torsdagen, men har ännu inte behandlats eftersom ansökningsavgiften ännu inte har nått tingsrätten. Sohlberg Buss går nu mot ett underskott på drygt 40 miljoner kronor.

Företagets styrelseordförande Kennerth Thulin säger till bussmagsinet.se att styrelsen räknar med att företaget går att rädda, men att en hel del tuffa åtgärder måste till.

– Vi bedömer att det finns en frisk kärna i bolaget, men kostnaderna för verksamheten har vuxit sig alldeles för höga, bland annat genom överinvesteringar i bussar och andra krävande satsningar, säger Kennerth Thulin.

Han vill i nuläget inte precisera vilka konkreta åtgärder man vill genomföra i rekonstruktionen eller hur många anställda som kommer att beröras av nerskärningarna.

Av ansökan till tingsrätten framgår dock att det handlar om ”en betydande minskning av personalen, uppsägning av förhyrda lokaler med mera”. I ansökan talar man också om ”fordonsavyttringar samt reorganisation av ledning och styrning av bolaget”.

I ansökan till tingsrätten skriver styrelsen för Sohlberg Buss att man vid kvartalsbokslutet för det tredje kvartalet i år upptäckte en större kostnadsavvikelse. Under vecka 44 inleddes därför en total genomlysning av bolagets räkenskaper.

Hans-Erik Sohlberg utsågs i fjol till Årets Företagare i Marks kommun. Nu har han fått sparken av sin styrelse.

Hans-Erik Sohlberg utsågs i fjol till Årets Företagare i Marks kommun. Nu har han fått sparken av sin styrelse.

Då upptäckte man flera oriktiga poster i bolagets redovisning, även från tidigare bokslut. Det har i sin tur haft en kraftig påverkan på bolagets balansräkning och lett till allvarliga betalningssvårigheter.

”Omsättningen per 31/10 2015 uppgick till 137.676.245 kronor, medan resultatet efter justeringar av tidigare felaktigheter i bokföringen visar ett underskott på 40.539.582 kronor”, heter det i rekonstruktionsansökan.

Enligt Kennerth Thulin är förlusten i huvudsak att hänföra till de senaste två årens verksamhet.

Samtidigt har bolaget tillgångar på 185,9 miljoner i anläggningstillgångar och 39 miljoner i omsättningstillgångar, vara 15,8 miljoner i kundfordringar. Skulderna uppgick den sista oktober till 243,4 miljoner. Av dessa var 153,8 miljoner fordonskrediter.

Vd:n Hans-Erik Sohlberg har sparkats av styrelsen.

På frågan om styrelsen misstänker att oegentligheter eller olagligheter ligger bakom företagets svårigheter svarar Kennerth Thulin:

– Man kan ju i ett sånt här läge aldrig utesluta sådant, men vi har å andra sidan inte heller något belägg för att sådant skulle kunna vara fallet.

Sohlberg Buss har idag cirka 90 helårsanställda och ytterligare ett hundratal behovsanställda.

Share Dela

Taggat som: , , ,

5 kommentarer »

  1. Tittar man på årsredovisningen för 2014 så finns 2 poster som banker och andra intressenter borde varit väldigt intresserade av; 1. Förutbetalda kost/upplupna intäkter på 22 msek 2. Varulager på 8 msek. Detta på en omsättning på 112msek.

  2. Når de kjører Asiatiske turister på rundtur i Norge/Skandinavia til gi bort priser så må det jo bli tap.

  3. Upp som en sohl ………
    Har svårt att förstå bussföretag som får storhetslängtan och vill bli störst och bäst på allt. Det finns fler bussföretag i västsverige som verkar ha liknande företagsvision. Det går inte att köpa buss på krita och sedan arrangera resor till förlust. När ett företag blir större är det lätt att glömma overheadkostnaderna som inte följer en linjär utveckling med omsättningen som många styrelser och vd´ar verkar tro.
    Om ett bussföretag ska bli stort i Sverige behövs ett stort mått av offentliga kollektivtrafikintäkter och också ett utländskt ägande.

  4. Kanske ett utav problemen med utländskt ägande. Nöjer de sig med låg vinst för att vinna marknadsandelar så har mindre bussbolag det mycket svårt att överleva. Hur stor vinst i procent bör man ha? Och hur är det bland våra 10-15 stora bussbolag. Hur stor vinst i förhållande till omsättning har dom.

  5. Hur är det med alkoholresorna till Tyskland?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)