Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solenergi för bostäder lagras i elbussbatterier

Här får batterierna från elbussarna på Göteborgs elbusslinje 55 ett andra liv. Bostadsrättsföreningen Viva med cirka 120 lägenheter i stadsdelen Guldheden i Göteborg kommer ha egen solcellsanläggning och egenproducerad el.

Här får batterierna från elbussarna på Göteborgs elbusslinje 55 ett andra liv. Bostadsrättsföreningen Viva med cirka 120 lägenheter i stadsdelen Guldheden i Göteborg kommer ha egen solcellsanläggning och egenproducerad el.

Batterierna från Göteborgs nya elbusslinje 55nska leva vidare när de har gjort sitt i elbussarna. Då får batterierna ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Detta genom ett samarbete där Göteborg Energi, Riksbyggen, Volvo och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller. Forskningen kommer att ske i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva, ett boendeprojekt med stora hållbarhetsambitioner som ska stå klart 2018.

Den tekniska utvecklingen inom vindkraft, solenergi, elfordon, energilagring och IT-lösningar går snabbt. Att öka andelen förnybar elproduktion kräver nya lösningar för att hantera de svängningar som uppstår när sol och vind används i högre utsträckning.  Smarta lösningar krävs för att storskalig och småskalig produktion av el och värme ska kunna samverka.

– I det här projektet samarbetar vi med fastighets- och fordonsbranschen för att hitta nya lösningar som kan användas i framtidens energisystem. Batterier i hus ger flera nyttor; lagring av lokalproducerad solel, effektutjämning vid laddning av elfordon samt styrning efter variationer i elnätet är tre exempel. Målet är att få ut så stor nytta som möjligt av batterierna i huset. Det är också ett bra exempel på hur vi kan återanvända batterier, säger Andreas Rydbo, vice vd på Göteborg Energi.

Jessica Sandström, Volvo Bussar: En naturlig fortsättning på elbussprojektet i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Jessica Sandström, Volvo Bussar: En naturlig fortsättning på elbussprojektet i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

– Att plugga in begagnade elbussbatterier och återanvända dessa i våra fastigheter för att lagra el är smått genialiskt. Det visar också att energi-, fastighetsbranschen och fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya miljösmarta lösningar och kan komplettera varandra på ett nytt sätt, säger Anders Johansson, projektutvecklare 
på Riksbyggen.

– Vi ser detta som en naturlig fortsättning på ElectriCity-samarbetet och tror att elbussbatterier har goda prestanda för andra applikationer som exempelvis energilagring när de använts färdigt i bussen. Därmed får de ökad livslängd och innebär ett bättre resursutnyttjande och mindre miljöpåverkan, säger Jessica Sandström, ansvarig City Mobility på Volvo Bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)