Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turisttrafik och BRT när bussföretag mötte politiker

Frågor om turist- och beställningstrafikens förutsättningar och villkor ägnades stor uppmärksamhet när bussbranschen i Stockholms län på tisdagen mötte politiker och tjänstemän från landsting och kommun. Även BRT, Bus Rapid Transit, diskuterades under workshopen som ingick i Sveriges Bussföretags Projekt BF. Projektledare är Yvonne Blombäck, tidigare landstingspolitiker i Stockholms län och numera konsult. Workshopen arrangerades av Stockholms läns bussbranschförening.

Inbjudna till tisdagens workshop i Kollektivtrafikens Hus i Stockholm var trafikpolitiker från Regionala kollektivtrafikmyndigheten i landstinget, trafikpolitiker från Stadens trafiknämnd, medarbetare från Stadens trafikkontor, Cykelfrämjandet samt Stockholm Visitors Board.

Kvällens teman handlade om framkomlighet för turist- och beställningstrafik, höjd- och bärighetsbegränsningar samt BRT.

Samtalen vid borden var intensiva och många nya kontakter knöts. Sammanlagt deltog 23 personer varav nio kom från Stockholms läns bussbranschförening, SLBF.

– Att använda Yvonne Blombäck med hennes politiska bakgrund som dörröppnare visade sig vara ett lyckokast, då vi tidigare mest lockat tjänstemän och kommunpolitiker. Nu kom även landstingspolitiker. Jag är även stolt och glad över det engagemang vi fick från övriga både i och utanför styrelsen i SLBF, säger Johan Ekman, ordförande för SLBF.

– Det var väldigt roligt att få arrangera en workshop i Stockholmsregionen, för de politiker som jag känner så väl sedan tidigare. Samtalen gav nya kunskaper för både bussbranschen och politikerna, förhoppningsvis leder detta till fördjupande samtal framöver, säger Yvonne Blombäck.

Deltagarna samlades kring fyra skilda bord för att diskutera ämnen som är aktuella för bussföretagen i Stockholm, liksom för bussföretag som kör till Stockholm:

Stockholmsdebatt

Bordet närmast diskuterade BRT i Stockholmsregionen. Bordsvärdar var Gunnar Andersson, Keolis Sverige AB och Maryam Yazdanfar, Nobina Sverige AB. Deltagare är Christoffer Fagerberg (FP), Trafiknämnden SLL, Karl Henriksson (KD), Trafiknämnden SLL, Lars-Göran Jansson, kvalificerad utredare trafikkontoret Sthlms Stad samt Mikael Persson, Sveriges Bussföretag.

Bordet till vänster samtalar om framkomlighet för turist- och beställningstrafiken. Bordsvärdar var Per Broström, Delfinbuss AB och Roger Mathiasson, Interbus AB. Deltagare är Gunilla Roxby Cromvall (V), Trafiknämnden SLL, Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet Sverige samt Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag.

Bordet längst bort har fokus på höjd-, längd- och bärighetsbegränsningar som bussbranschen upplever ologiska. Bordsvärdar var Mikael Ineman, Viatour Group AB och Göran Forssén, sekreterare SLBF. Deltagare är Jan Valeskog (S), Trafiknämnden Stockholms Stad, Petra Schagerholm (MP), Trafiknämnden Stockholms Stad samt Lotta Andersson, Stockholm Visitors Board. Johan Ekman, ordförande SLBF står med ryggen mot kameran.

Bordet längst till höger samtalar om höjdbegränsningar i form av lågt hängande kontaktledningar för spårvagnar och tunnelhöjder, med önskan om att större hänsyn ska tas till dubbeldäckare och andra höghöjdsbussar. Bordsvärdar var Oscar Carheden, Strömma Buss AB och Tobias Ellénius, Ellénius Buss AB. Deltagare är Malin Karlsson (MP), Trafiknämnden SLL, Caroline Strand, Stockholm Visitors Board samt Johanna Eriksson, trafikplanerare trafikkontoret Sthlms Stad. Foto: Yvonne Blombäck.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)