Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

10 – 40 miljoner för att göra stadsbussar i Lund elektriska

Det skulle kosta 10 – 40 miljoner att göra hela linjenätet för stadsbussarna i Lund elektriskt, visar forskare vid LTH. Foto: Ulo Maasing.

Det skulle kosta 10 – 40 miljoner att göra hela linjenätet för stadsbussarna i Lund elektriskt, visar forskare vid LTH. Foto: Ulo Maasing.

Att göra hela busslinjenätet i Lund elektriskt och driva alla stadsbussar på el i stället för gas eller diesel skulle kosta 10 – 40 miljoner kronor. Det framgår av en studie från en grupp forskare vid Lunds Tekniska Högskola, LTH. Gruppen har letts av professor Mats Alaküla och forskaren Lars Lindgren vid LTH:s avdelning för Industriell elektroteknik och automation.

Utgångspunkten för studien har varit att alla stadsbussar i Lund byts och att tidtabellerna förblir oförändrade på samtliga linjer.

– Vår slutsats är att det helelektriska alternativet kan kosta allt mellan hälften och det dubbla jämfört med naturgaslösningen, säger Mats Alaküla.

Forskarna pekar på att den stora utmaningen med eldriven busstrafik är elförsörjningen. För att bussen ska klara en hel dags körning behövs mellan två och tre ton batterier som med sin höga vikt konkurrerar ut en del passagerarplatser. Om bussen i stället kan laddas vid lämpliga tillfällen under dagen kan mindre batterier användas.

– Just laddningstekniken utvecklas mycket snabbt nu, och i studien ingår flera olika koncept för bussladddning, säger Mats Alaküla.

Ett sådant koncept är laddning vid utvalda hållplatser – särskilt ändhållplatser – där bussen kopplas in för laddning med en effekt på 100-200 kW. Denna form av laddning kan kompletteras med laddning i rörelse från ”elektriska vägar”, genom så kallad slide-in-laddning som även den laddar med upp till 200 kW. Sådan teknik används sedan ett drygt decennium för spårvagnar på många håll i världen, men kommer snart även att kunna användas med bussar.

Flera slide-in-tekniker kommer att demonstreras publikt under de kommande två åren och forskargruppen i Lund arbetar även med sådan elvägsutveckling.

Var kostnaderna slutligen landar beror på vilken utformning som väljs, men enligt Mats Alaküla hamnar de flesta lösningar ganska nära kostnaderna för dagens bussar.

– Med tanke på den snabba utvecklingen kring batterier och elektrisk drivteknik är ett helelektriskt alternativ mycket attraktivt. Att bussarna dessutom är tysta och utsläppsfria gör inte saken sämre. När tekniken är på plats medger den att även andra stadsfordon såsom sophämtningsfordon och distributionslastbilar kan laddas på samma sätt och därmed också blir tysta och emissionsfria, säger Mats Alaküla.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. bättre bygga cykelfiler…det är ännu mer miljövänligt. ..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)