Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avgasfiffel på Malmöbussar – manipulerade renare på många bussar

59 Malmöbussar har kört omkring med orenade avgaser sedan avgasreningen manipulerats. Foto: Ulo Maasing.

59 Malmöbussar har kört omkring med orenade avgaser sedan avgasreningen manipulerats. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina har upptäckt ett omfattande fusk med avgasreningen på ett stort antal stadsbussar i Malmö. Bussarna ägs av Skånetrafiken och togs över av Nobina från det företag som tidigare körde stadstrafiken i Malmö innan Nobina tog över, Transdev (tidigare Veolia Transport).

Under december i år upptäckte Nobina att avgasreningen i de 59 Malmöbussar som ägs av Skånetrafiken och som Nobina tagit över från den förra kontraktsinnehavaren hade manipulerats. Fifflet gäller enbart gasbussar.

Manipulationen gjordes innan Nobina tog över ansvaret för bussarna. De förstörda katalysatorerna återställdes omedelbart efter upptäckten och Nobina kommer att få ersättning för samtliga kostnader som uppstått.

Det var vid en planerad service som Nobina fattade misstankar om manipulation. När en fullständig kontroll genomfördes upptäcktes att 59 bussar hade uppborrade eller igensatta katalysatorer vilket medfört att avgaserna inte renats.

Nobina inledde omedelbart efter upptäckten arbetet med att byta ut de förstörda katalysatorerna för att säkerställa fungerande avgasrening och tillförlitlig trafikleverans. Nobina kommer att ersättas för samtliga kostnader som uppstått i samband med åtgärderna, uppger företaget.

Maryam Yazdanfar, kommunikationschef på Nobina, säger till Nyhetsbyrån Direkt att reparationskostnaderna uppgår till cirka 60 000 kronor per buss, det vill säga sammanlagt cirka 3,5 miljoner kronor.

Till bussmagasinet.se säger Maryam Yazdanfar att ansvarsförhållandena kring de manipulerade avgasrenarna inte är utredd, men att Nobina av fordonsägaren Skånetrafiken har fått beskedet att man får ersättning för sina kostnader. Man har heller inte analyserat hur bränsleförbrukningen har påverkats.

– Däremot har bussarna haft driftstörningar vilket bland annat inneburit att bussarna inte gått att starta eller stannat på linjen, säger Maruam Yazdanfar till bussmagasinet.se.

– Nobina är stolt över sitt hållbarhetsarbete. Vi verkar i en bransch som är nyckeln för att lösa våra gemensamma klimatutmaningar. Därför är detta ett slag mot oss och branschen men framförallt mot miljön och de människor som åker kollektivt och vistas i Malmö, säger Ragnar Norbäck, vd för Nobina.

Fifflet har inte polisanmälts.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. De borde verkligen straffas för miljöbrott! Någon kan väl polisanmäla detta? De har alltså för ekonomisk vinning satt ur funktion de oxidationskatalysatorer som ska oxidera den ganska höga andel metan som passerar oförbränd genom gasmotorerna (metan CH4 ska oxideras till CO2 och vatten). Istället har den starka växthusgasen metan släppts ut.

    Säkert fuskar flera bolag med sina biogasbussar.

    Här i Falkenberg händer det att bussar misständer i veckor innan felet rättas till. Det ger också höga metanutsläpp förbi katalysatorn. Även sånt borde lagföras.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)