Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellshybrider från Van Hool till London

Van Hool levererar bränslecellshybrider till London. Bild: Van Hool.

Van Hool levererar bränslecellshybrider till London. Bild: Van Hool.

Den belgiska busstillverkaren Van Hool har skrivit avtal med Transport for London (TfL) om två bränslecellsbussar för trafik i London. TfL är huvudman för kollektivtrafiken i den brittiska huvudstaden. De båda bussarna är tolv meter långa, tvåaxliga Van Hool A330 och hybrider, det vill säga en kombination av bränslecells- och batteridrift.

Hybridlösningen gör det möjligt för bussarna att köra 300 kilometer om dagen i Londontrafiken.

Bussarna har 35 sittplatser, en rullstolsplats och dessutom cirka 30 ståplatser De kommer att sättas i trafik i centrala London, närmare bestämt på linje RV1 mellan Covent Garden och Tower Gateway. Linjen trafikeras redan idag med bränslecellsbussar från Wrightbus. Dessa är dock renodlade bränslecellsbussar, inte hybrider.

Sedan tidigare trafikeras Londonlinjen RV1 med bränslecellsbussar från Wrightbus. De nya bränslecellshybriderna från Van Hool ska sättas i trafik på samma linje. Foto: Ulo Maasing.

Sedan tidigare trafikeras Londonlinjen RV1 med bränslecellsbussar från Wrightbus. De nya bränslecellshybriderna från Van Hool ska sättas i trafik på samma linje. Foto: Ulo Maasing.

Bränslecellerna i Van Hoolbussarna levereras av kanadensiska Ballard. Driften sker med elmotorer som får sin energi antingen från bränslecellen eller från litiumbatterier.

Själva bränsletanken rymmer 30 kilo vätgas som i bränslecellen omvandlas till el och med vattenånga som enda utsläpp. Batterierna levererar ytterligare kraft där det behövs. Bromsenergin återvinns, vilket gör att vätgasförbrukningen normalt ligger på cirka åtta kilo per 100 kilometer.

Avtalet mellan TfL och Van Hool har tecknats inom ramen för 3Emotion, ett europeiskt konsortium för bränslecellsbussar där Van Hool är en av parterna. I konsortiet, som bildades i november 2014, ingår även Mercedes-Benz, Solaris, MAN och VDL.

Van Hool har hittills levererat 49 bränslecellsbussar till USA och olika europeiska länder.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)