Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Inte vår sak att kolla ID vid gränsen

Det är polisens uppgift, inte transportörernas, att kolla ID på resande till Sverige, anser Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Det är polisens uppgift, inte transportörernas, att kolla ID på resande till Sverige, anser Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag protesterar mot regeringens planer att låta buss- och järnvägsföretag samt färjerederier genomföra ID-kontroller av resenärer till Sverige. Man har inget emot att sådana gränskontroller införs, men anser att det inte kan vara transportörerna som ska svara för dessa.

– Det är inte rimligt att transportören ska utföra polisiära uppgifter och dessutom stå för dessa kostnader med risk för höga sanktionsavgifter. Övervältrande av statens uppgifter och kostnader till transportörerna är inte skäligt, skriver Sveriges Bussföretag i sitt remissvar till Näringsdepartementet.

Organisationen pekar på en rad problem som uppstår för bussföretag och andra transportörer om de ska vara skyldiga att genomföra de kontroller som regeringen vill.

Bland annat måste säljsystemen utvecklas så att biljett och person kopplas samman. Att åstadkomma detta kommer både att ta tid och kosta företagen pengar. De nuvarande resevillkoren måste ändras och dessutom ska alla dessa åtgärder genomföras för ett krav som kanske bara är i kraft under sex månader, framhåller Sveriges Bussföretag.

– Det finns inte heller några konsekvensanalyser utförda för vad det kostar transportörerna med denna föreslagna lagstiftning. Detta är högst anmärkningsvärt, skriver man till regeringen.

Bussföretagen framhåller också att man inte anser det vara rimligt att resenärer ska drabbas av förseningar och höjda biljettpriser till följd av identitetskontroller.  Med tanke på den nya lagen om passagerarrättigheter kan sådana förseningar dessutom bli dyra för företagen, hävdar Sveriges Bussföretag.

– Vidare riskerar även arbetsmiljön för bussförare att försämras till följd av stress och risk för hot och våld vid avvisning av resenär som betalt färdbiljett men inte kunnat visa giltig identitetshandling. Dessutom har bussförare till skillnad från polis- och tulltjänsteman ingen utbildning eller kunskap att avgöra vad som är en äkta eller uppenbart falsk identitetshandling. Kontrollen riskerar därigenom att bli en kostsam men en verkningslös åtgärd, skriver organisationen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)