Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Glöm inte bussarna, Trafikutskottet!

Trafikutskottet bör bevaka att busstrafiken kommer med i EU-kommissionens revidering av lagtexten, skriver artikelförfattaren. Foto: Ulo Maasing.

Trafikutskottet bör bevaka att busstrafiken kommer med i EU-kommissionens revidering av lagtexten, skriver artikelförfattaren. Foto: Ulo Maasing.

Inte bara lastbilstransporterna har problem med otillåten cabotage i Sverige. Det gäller även bussnäringen. Därför bör riksdagens trafikutskott se till att  även busstrafiken omfattas när EU-kommissionen reviderar regelverket om cabotage. Det skriver busschauffören P-O Ängegärd.

Jag läste en debattartikel i Proffs – en lastbilstidning – där Pia Nilsson (s) i Trafikutskottet lyfter en del punkter man vill åtgärda för att komma tillrätta med den sociala dumpningen och de olagliga transporterna inom godstrafiken.

Jag vill uppmana Trafikutskottet att inte glömma bort busstrafiken.

Den del av bussnäringen som sysslar med beställningstrafik, framförallt med inkommande turister, upplever samma problem som lastbilstrafiken.

Utländska bussar kommer till Skandinavien och kör inkommande turister till en låg prislapp under sommarsäsongen. Den som inte är övertygad om den stora andelen utländska bussar välkomnas till något av färjelägena i Stockholm under sommarmånaderna. Jag uppskattar det till att minst åtta av tio bussar som hämtar inkommande asiatiska turister inte är registrerade i Skandinavien. Däremot finns det gott om bussar från Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Polen med mera. Till och med Spanien, Grekland och Portugal är representerade.

Det finns ett par saker som särskilt behöver tydliggöras när det gäller busstrafiken.

Busstrafiken har ingen definition av hur länge eller hur många cabotagekörningar som får utföras. Till skillnad mot godstransporterna står det bara ”tillfällig” när det gäller busstrafiken. Det finns ingen begränsning till tre transporter inom en vecka. Det verkar som om de kontinentala bussbolagen tolkar ordet ”tillfällig” att omfatta tiden från maj till september…

Det andra är själva definitionen av cabotage. I lagtexten verkar det förutsättas att kontinentala fordon som finns i Skandinavien åker hem till sitt hemland efter genomförda ”tillfälliga” transporter, och att själva cabotage-körningen äger rum i enbart ett främmande land. I verkligheten kör bussarna fram och tillbaka mellan Norge och Sverige, samt i vissa fall till Danmark. De är inte tillbaka i sitt hemland på hela tiden, men de är inte heller enbart i ett främmande land. Ett tydliggörande av att man måste återvända till sitt hemland efter utförda tillfälliga transporter skulle behövas.

Med tanke på den sociala dumpning som förekommer i bussbranschen, samt den negativa påverkan de utländska bussarna har på sysselsättning och lönsamhet i den svenska bussbranschen, bör Trafikutskottet även bevaka att busstrafiken kommer med i EU-kommissionens revidering av lagtexten.

P-O Ängegärd
Busschaufför

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)