Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborgsföretag prisat för ”Uber” för stadsbussar

Är dagens system för stadsbusstrafik på väg att bli utkonkurrerat av en "uber" för busstrafik? Bild: Orbita Line.

Är dagens system för stadsbusstrafik på väg att bli utkonkurrerat av en ”uber” för busstrafik? Bild: Orbita Line.

Snart kan dagens busstrafik i våra städer få tuff konkurrens. En teknisk lösning som beskrivs som ett uber för stadsbussar, Orbita Line, har vunnit den västsvenska regionfinalen i Ventura cup – en tävling för företag som vill utveckla idéer till affärer. Orbita Lines affärsidé är att skapa ett uber för stadsbussar. Tanken är att man ska kunna beställa en buss till sin hållplats. Bussen kommer 15 minuter senare och priset för resan ska inte vara högre än för den allmänna kollektivtrafiken.

Det handlar alltså om etableringen av en kollektivtrafik vid sidan om den vanliga kollektivtrafiken i våra städer.

Orbita Line beskriver själv sin produkt som  en lösning för låg- och medelinkomstfamiljer som har behov av att ta sig runt i staden. Det är en billigt prissatt busstrafik utan tidtabell. Resenären behöver endast en mobiltelefon utan internetanslutning för att beställa en buss som sedan kommer inom femton minuter.

Systemet har inget linjenät, är helt automatiserat, utan trafikledare och bygger helt på informationsteknologi. Till skillnad från traditionell anropsstyrd trafik handlar det enligt Orbita Line om en massiv, kostnadseffektiv kollektivtrafik. Modern kollektivtrafiks stora problem är, enligt Orbita Line, att den är enormt kostnadskrävande redan vid en rätt blygsam kvalitet.

Resenären behöver inte ha något kreditkort eller några kontanter. Betalning för hela resan sker automatiskt när man beställer resan via telefonen, även om resan innehåller ett eller flera byten. Samtidigt garanterar Otrbita Line att den totala restiden aldrig ska överstiga 25 minuter. Vid eventuella byten garanterar systemet att anslutningen fungerar.

Enligt Dagens Industri är Orbita Line nu redo att lansera tjänsten och för diskussioner med myndigheter i Danmark om en lansering där.

– Det troligaste är att vi antingen kommer att lansera i Danmark eller i Sverige. Till att börja med kommer vi att testa konceptet i enbart en stad”, säger Orbita Lines grundare Kirill Blazhko till DI Digital.

Venture Cup är en tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i västra Sverige 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers, Göteborgs universitet och Innovationsbron (dåvarande Teknikbrostiftelsen).

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Var är tanken att den stora kostnadsminskningen ska ske?
    som uber ”taxi” genom avsaknad av trafiktillstånd, förarbehörigheter etc?

    Ska enskilda köpa sin buss och ansluta sig till idén?

    För att kunna erbjuda kunderna en buss inom 15 minuter skulle det i någon större tätort krävas ett stor antal bussar som många skulle gå med ett fåtal kunder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)