Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Inte godtagbart köra buss på fossila drivmedel”

Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Magnus Åkerhielm, vd för Keolis Sverige. Foto: Ulo Maasing.

”Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. Här krävs politiker med en tydlig vilja och upphandlare som vågar ställa krav”. Det skriver Keolis Sveriges vd Magnus Åkerhielm och Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores i en debattartikel i Dagens Samhälle.

– Genom att ställa relevanta krav i sina upphandlingar kan de både direkt bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan, och driva på utvecklingen av nya smartare lösningar och tjänster. Men tyvärr saknas ofta utmanande miljö krav, skriver de båda.

Men de menar också att de företag som deltar i upphandlingarna har ett ansvar.

– Därför har Keolis har bestämt sig för att inte delta i upphandlingar där relevanta krav på klimat- och miljöprestanda saknas och som inte bidrar till en hållbar utveckling. Det ansvarsfulla och stimulerande är inte att konkurrera med lågt pris utan med hög samhällsnytta, skriver Åkerhielm och Goldmann och fortsätter:

– Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen i dag, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. En av förklaringarna är att det ofta inte ställs tillräckliga krav på leverantörerna. Detta märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen. I Stockholm och Västmanland körs nästan 90 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel, men i Västerbotten och på Gotland är andelen mindre än 10 procent.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Fokus bör ligga på både förnybara drivmedel men än mer på minskad energiförbrukning.

    Den stora ”bio”gas flottan som körs i Sverige körs dessutom ofta på blandgas alternativt helt på naturgas. Underskottet på Biogas gör också att biogas körs kors och tvärs i landet (till exempel från Örebro till Stockholm) och då tappar vi definitivt miljövinsten – undrar hur Keolis säkerställer detta?

    • Jag har hört att det är underskott också på oljekällor, biodieselproduktion och ja, i princip all annan drivmedelsproduktion i Stockholm. Klimatavtrycket för en biogastransport från Örebro till Stockholm är inte speciellt betungande på den totala miljöpåverkan från busstrafiken.

  2. Varför inte fundera mer på elbussar och egna vindkraftverk. Kan ju knappast bli grönare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)