Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kalmar pressar priset för bussresan

Kalmar kommun gör det billigare att åka med länstrafiken – men bara för kommunens invånare och innanför kommungränsen. Foto: Wikimedia Commons/marcusroos.

Kalmar kommun gör det billigare att åka med länstrafiken – men bara för kommunens invånare och innanför kommungränsen. Foto: Wikimedia Commons/marcusroos.

Kalmar kommun fortsätter att göra det billigare för kommunens invånare att åka med länstrafikens bussar jämfört med andra invånare i länet, även om det blir dyrare än det hr varit. Även under 2016 fortsätter kommunen att erbjuda sina invånare subventionerade priser för 30-dagarskort inom kommunen.

Kalmar kommun har sedan 2013 avsatt en miljon kronor om året för att subventionera 30-dagrskortet i kollektivtrafiken. Denna styrs av landstinget genom KLT, Kalmar Läns Trafik.

Från 2014 till 2015 genomförde landstinget en prisökning på resekorten med cirka 20-30 %, beroende på antalet zoner, men i kommunens budget fanns det då utrymme för att behålla subventionerna enligt den tidigare modellen. Inför 2016 kommer dock kommunens subvention för sina invånares resor att återgå till den summa som brukar avsättas, en miljon kronor.

Nu har man valt att subventionera 30-dagarskorten för längre resor inom kommunen. Ju längre resan är, desto större är även subventionen. Kalmarborna ska följaktligen under 2016 betala KLT:s ordinarie (och höjda) pris för resor inom en zon, medan prisgapet mellan KLT:s pris och det pris som Kalmarborna får betala ökar ju fler zoner i kommunen som kortet gäller.

Vuxna Kalmarbor betalade i fjol 570 kronor för 30-dagarskortet, oavsett hur många zoner det gällde i. Nu får man betala KLT:s ordinarie pris, 585 kronor, för en zon. För kort som gäller 2, 3 eller 4 zoner är priset för kommunens invånare 710 kronor, medan KLT kräver 820, 1060 respektive 1270 kronor för motsvarande 30-dagarskort.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)