Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klartecken från EU om skattebefrielse för biodrivmedel

Finansminister Magdalena Andersson(S). Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Finansminister Magdalena Andersson(S): Ett välkommet besked från EU-kommissionen. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

EU-kommissionen har nu godkänt den svenska skattebefrielsen av biogas som drivmedel till och med år 2020. Skattebefrielse eller skattelättnad av andra hållbara biodrivmedel än biogas, det vill säga HVO/FAME har godkänts till utgången av 2018. Regeringen får beröm från Sveriges Bussföretag.

Kommission anser samtidigt att skattebefrielsen i sin helhet är ett driftsstöd enligt unionsrättens regler om statsstöd. Statsstödet måste godkännas av kommissionen för att få tillämpas.

– Det är ett mycket välkommet besked och jag är glad att den intensiva dialog som regeringen har fört med EU-kommissionen har gett resultat. Nu vet biodrivmedelsföretagen vad som gäller de kommande åren och regeringen kan lägga all kraft på att arbeta fram långsiktigt hållbara regler till senast 2018, säger finansminister Magdalena Andersson(S).

– Regeringen har gjort ett bra arbete i dialogen med EU-kommissionen när det gäller att få förlängd skattebefrielse för biodrivmedel. Vi ser fram emot att nu tillsammans med regeringen och övriga aktörer arbeta fram en hållbart långsiktig modell för denna fråga. EU-kommissionens besked ger oss tänktetid, säger Anna Grönlund, Branschchef och vice VD i Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det har nyss varit klimatkonferens i Paris.
    Det här struntar det genomkorrupta EU fullständigt i… Enligt EU:s eget energibeskattningsdirektiv (2003/96/EG) ska petroleum inklusive petroleumbaserade energiprodukter, kol, naturgas och el beskattas. Det finns inga minsta tillåtna skatter för biomasse-baserad energi. Sedan när är bio-etanol, rapsmetylester (RME), hydrogenated vegetable oils (HVO) och biogas = petroleumbaserade produkter?? Med tullnummer som börjar på 2710 och ligga i tullkapitel 2710 ”Petroleumprodukter”. Enligt den ”logiken” är väl flis, pellets, ved och sopor ett slags ”stenkol” och ska beskattas som stenkol då? Men så är det ju inte, tack och lov.

    Biodrivmedel ger inte upphov till ökade utsläpp av fossil CO2 till atmosfären. Växterna får sitt kol(grundämnet C) genom att ta upp CO2 från luften. Därför blir det aldrig mer CO2 i luften om biomassa förbränns, och ny biomassa växer upp. Om däremot kol(C) tas från Jordens inre och eldas, så flyttas kol(C) från Jorden inre i form av råolja och raffinerade produkter, stenkol och brunkol till atmosfären i form av gasen CO2. Om man eldar kol och oljeprodukter, så tillförs atmosfären CO2. halten av CO2 ökar hela tiden. Och tyvärr reflekterar CO2 tillbaka värmestrålning till mark och hav. Då blir det varmare.

    Detta enkla samband vägrar de flesta politker och deras tjänstemän i EU att förstå. Man ”förstår” hellre att skatt på drivmedel ger mycket intäkter till EU. Och så hjälper man gärna delvis statliga oljejättar mot konkurrens från miljövänligare energi… Har stora oljebolag och kolbolag fonder, som kan betala för alla skador i form av torka, tokregn + översvämningar, stigande havsyta, m.m. som växthusgasen CO2 ställer till med? Jaså, inte det? Men då är det ju fossil energi som är ”subventionerad”, eller hur? T.o.m. USA hävdar ju att ”polluters pay principle” ska gälla. Fast inte för fossil energi?

  2. Visst är det märkligt att bensin som består av t.ex. 90 % råoljebaserad bensin och 10 % bioetanol INTE klassas som: 90 % ”petroleumbaserad produkt” med ett tullnummer som börjar på 2710 och med råoljebaserad bensinskatt och 10 % biobaserad produkt, med ett annat tullnummer, och ingen skatt? Nej, bensinen, oavsett innehåll av biomasse-baserade produkter som t.ex. bio-etanol, eller lignin-baserad bensin, klassas som: ”Råoljebaseerad produkt”. 100 % av volymen… Och då har man en ursäkt för att EU:s minsta tillåtna skatt för ”råoljebaserad bensin” ska gälla för hela volymen…

    Det är likadant med dieselolja i EU: I Sverige består flera hundratusen m3 dieselolja av ca 75 % råoljebaserad dieselolja, 5 % Raps-Metyl-Ester (RME) och ca 20 % Hydrogenated Vegetable Oils (HVO). Ändå klassas 100 % av volymen som ”råoljebaserad” med tullnummer som börjar på 2710… Istället för att bara ca 75 % av volymen klassas så.

    OM man hade klassat drivmedlen annorlunda, hade det blitiv självklart att biodrivmedlen som är framställda ur biomassa skulle få vara skattefria, om politikerna i ett EU-land önskar det, därför att EU har ingen minsta tillåtna skatt för energi baserad på biomassa. Önskar politikerna rädda klimatet, och därmed jordbruk och skogsbruk? Eller vill de hellre att jordbruken kollapsar i både torra och regniga områden i världen pga extremt klimat, och väljarna svälter ihjäl på lång sikt? Man börjar undra… För EU-kommissionärerna är maximal skatt på biodrivmedel och förbud mot att odla grödor som råvara till drivmedel plötsligt några av de viktigaste frågorna… Hur kommer det sig? Dumhet eller Korruption?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)