Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunal stöttar bussföretagen om gränskontroller

Per Holmström, förste vice ordförande, Kommunal: Att ålägga bussförare att göra id-kontroller är ett kraftigt bakslag i vårt arbetsmiljköarbete. Foto: Ulo Maasing.

Per Holmström, förste vice ordförande, Kommunal: Att ålägga bussförare att göra id-kontroller är ett kraftigt bakslag i vårt arbetsmiljöarbete. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag som är den svenska bussbranschens organisation, får nu stöd från fackförbundet Kommunal i sina protester mot att bussföretag ska kunna tvingas att genomföra ID-kontroller av passagerare. ”De av regeringen planerade gränskontrollerna kan inte utföras av våra medlemmar.  Kontrollerna bör även fortsättningsvis utföras av Polismyndigheten med bistånd från Tullverket – inte av transportören,” skriver de båda organisationerna i ett uttalande.

– Kommunal för ett långtgående arbete för att höja och förbättra arbetsmiljön för bussförarna. Att ålägga förarna arbetet med id-kontroller är ett kraftigt bakslag mot det arbetet.

– Den förhöjda stress som kontrollerna innebär genom risken för konfrontation med passagerare samt kravet på att trots allt hålla tidsschemat kommer ha mycket allvarliga konsekvenser för arbetsmiljön. Vi förutsätter nu att myndigheterna nu tar sitt ansvar för id-kontrollerna och förlägger dessa där de hör hemma – hos myndighetsutövarna, säger Per Holmström, förste vice ordförande Kommunal.

Ulrika Egervall, förhandlingschef, Sverigbes Bussföretag: Orimligt att lägga polisiära uppgifter på enskilda förare. Foto: Ulo Maasing.

Ulrika Egervall, förhandlingschef, Sverigbes Bussföretag: Orimligt att lägga polisiära uppgifter på enskilda förare. Foto: Ulo Maasing.

– Det är orimligt att lägga polisiära uppgifter på enskilda förare, som varken har utbildning för eller mandat att göra dessa kontroller på ett korrekt sätt, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef vid Sveriges Bussföretag.

– Vi har förståelse för att den stora strömmen av asylsökande och flyktingar orsakar störningar i samhällets organisationer. Men att låta enskilda företag bygga upp strukturer och teknik för uppgifter som i grunden är statens ansvar är oacceptabelt.

– När nu detta ska göras oerhört snabbt riskerar hela kollektivtrafiken att drabbas av störningar och inställd trafik, vilket drabbar alla resenärer och får färre att välja kollektivtrafiken framför den egna bilen, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)