Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uber etablerar sin egen ”busstrafik”

Ubers taxitjänster har blivit kontroversiella i många städer världen runt. Bilden är från Bogota, Colombia. Foto: Ballofstring/Wikimedia Commons.

Ubers taxitjänster har blivit kontroversiella i många städer världen runt. Bilden är från Bogota, Colombia. Foto: Ballofstring/Wikimedia Commons.

Den mycket kontroversiella internationella taxiaktören Uber är nu på väg att etablera sig som ett alternativ till busstrafiken i städer. Ubers laglighet har ifrågasatts på flera håll, men det hindrar inte att Uber nu har börjat lansera sin nya tjänst UberHOP. Först ut är Städerna Seattle i USA och Toronto i Kanada.

Till skillnad från Ubers andra tjänster handlar det här om något som i praktiken är linjetrafik, även om den än så länge körs med stora bilar för upp till sex passagerare och inte med bussar. Strategin präglas till en del av att man vill plocka russinen ur kakan, alltså köra på rutter trafik där det redan finns ett stort resande. Uber själv talar dock inte om at konkurrera med den befintliga kollektivtrafiken utan att erbjuda ett alternativ till individuell bilpendling.

I sin egen blog skrev företaget inför starten nyligen att UberHOP inte är avsedd att konkurrera med den existerande kollektivtrafiken utan att komplettera denna. Man hävdar att ”investeringar i kollektivtrafik är dyra och alla bor inte inom gångavstånd från en hållplats. Uber bidrar till att utnyttja dagens infrastruktur mer effektivt utan att det kostar mer”.

I Seattle har man börjat med  tre linjer mellan centrum och olika ytterområden. För resorna har man en enhetstaxa på fem dollar och resorna kan endast göras mellan särskilda på- och avstigningshållplatser. Till skillnad från taxiresor kan man alltså inte resa från dörr till  dörr.

Resan bokas och betalas via Ubers app, resenären får en tidtabellstid när vederbörande blir upphämtad och får därefter resa kortaste vägen till sin avstigningshållplats.

I Seattle startade trafiken den 10 december, i Toronto den femtonde. Även där körs trafiken på tre linjer mellan ytterområden och centrum till ett pris av fem kanadadollar/resa.

Trafiken i de båda premiärstäderna för UberHOP körs endast i rusningstid, måndag – fredag.

Ubers nya satsning har inte mötts med tystnad. Vissa kritiker menar att UberHOP är ett försök från Uber att knäcka kollektivtrafiken, medan andra aktörer ifrågasätter lagligheten i UberHOP. Exempelvis planerar lokaltrafiken i Toronto, Toronto Transit Agency, att ta upp frågan om UberHOP till rättslig prövning.

Under tiden fortsätter Uber med andra satsningar som alternativ till dagens kollektivtrafik eller taxi. I Chicago ska man etablera uberCOMMUTE, ett system för pendlare att dela bil till och från jobbet. Vem som helst som har tillgång till bil och som lämnar uppgifter om sin historik som förare och sin identitet ska kunna delta och dela sin bilresa med andra, betalande pendlare.

I London har man nyligen lanserat en liknande samåkningstjänst, UberPOOL.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)