Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

170 000 uppkopplade Scania på fem år

På fem år har 170 000 bussar och lastbilar från Scania blivit uppkopplade. Foto: Scania.

På fem år har 170 000 bussar och lastbilar från Scania blivit uppkopplade. Foto: Scania.

Uppkopplade bussar och lastbilar är poppis. För fem år sedan införde Scania uppkoppling som standard på de europeiska marknaderna. Idag har kunder i mer än 50 länder kopplat upp sig för att få tillgång till tjänster för att följa upp och utvärdera driften av sina fordon. Under 2015 tillkom närmare 70 000 uppkopplade lastbilar och bussar, och idag är antalet uppe i 170 000.

I början av 2000-talet började Scania sin satsning på uppkoppling i och med att man lanserade de första digitala så kallade Fleet Managementtjänsterna.

Då handlade det om information som hämtades från fordonets elektroniska styrsystem och som användes för att analysera bränsleförbrukning och slitage, som till exempel hur föraren växlat, bromsat och utnyttjat motorns varvtalsområde. Dessa uppgifter låg till grund för tjänsten Förarträning, som senare kompletterades med Förarcoaching och som idag är bärande element i Ecolution By Scania.

– Allt fler av våra kunder inser möjligheterna med uppkoppling i syfte att effektivisera sitt fordonsutnyttjande och därmed minska sina kostnader. Intresset ökar i takt med att vi breddar vårt utbud av uppkopplade tjänster, även bland våra busskunder konstaterar Mattias Lundholm, chef för Scanias affärsenhet Connected Services and Solutions.

Scania har efterhand börjat använda uppkoppling för att fjärravläsa fordonsdata och diagnosticera fordonen, vilket minskar stilleståndstiden både vid planerade verkstadsbesök och vid utryckning till fordon som fått driftsavbrott längs vägen.

Nästa steg i utvecklingen av kommunikation med fordonet är service och underhåll som baseras på dess specifika användning och körsätt istället för enbart körsträcka, vilket traditionellt gäller i branschen.

Scania betraktar utvecklingen av elektroniska styrsystem som kärnverksamhet och informationen från uppkopplade fordon som en strategisk tillgång.

– Strategin lades fast under 1990-talet och har bland annat resulterat i att Scania kunnat lansera system för att stimulera och hjälpa förarna att köra bränsleekonomiskt och trafiksäkert, säger Mattias Lundholm.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)