Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT lyfter fastighetspriser, jobb och utveckling

BRT-linjen Healthline i Cleveland, Ohio, är ett exempel på hur fastighetsvärden och arbetsmarknad har utvecklats som en följd av BRT-satsningen. Foto: Wikimedia Commons.

BRT-linjen Healthline i Cleveland, Ohio, är ett exempel på hur fastighetsvärden och arbetsmarknad har utvecklats som en följd av BRT-satsningen. Foto: Wikimedia Commons.

Superbussar, eller BRT (Bus Rapid Transit), bidrar till att lyfta både fastighetspriser och skapa jobb längs BRT-stråket. Det är argument som ofta används för satsningar på spårtrafik, men som även gäller BRT enligt en amerikansk forskningsrapport. Förutsättningen är att satsningen inte fuskas bort utan verkligen genomförs konsekvent.

Det är forskare vid universitet i Utah och Arizona som har gjort en omfattande studie av effekterna av satsningar på BRT: ”National Study of BRT Development outcomes”. Bakgrunden är att en rad amerikanska städer överväger att satsa på BRT som ett kostnadseffektivt sätt att förbättra kollektivtrafiken. Idag finns ett 20-tal BRT-system i USA och ungefär lika många är planerade.

Forskarnas slutsats blev att BRT på samma sätt som spårsatsningar kan driva på städernas utveckling under förutsättning att BRT-projekten genomförs på rätt sätt.

Det räcker inte med att ge bussarna en egen profil. Annat måste också till: hög turtäthet, reserverade körfält och vägar, ”stationer” med plattformar i nivå med bussgolvet, ingen biljetthantering ombord och signalprioritering i korsningar.

Högre lokalhyror och investeringsvilja
I rapporten har man kartlagt effekterna av BRT-projekt som har genomförts i en rad amerikanska städer från början av 2000-talet och fram till mitten av det här decenniet. Bland de analyserade städerna finns Pittsburgh, Cleveland, Las Vegas, Los Angeles och andra.

Analysen visar att priserna på fastigheter som ligger nära BRT-linjer är högre än andra, jämförbara lägen men utan närhet till en BRT-linje. Investeringsviljan från fastighetsägare och företag är också högre i BRT-nära lägen.

Ett exempel som man lyfter fram är centrala Cleveland i delstaten Ohio och stadens BRT-linje Healthline. Linjen har fått sitt namn eftersom den går mellan två stora sjukhus på var sin sida om centrala Cleveland. Längs Healthline är kontorshyrorna i lägen upp till 400 meter från linjen 18 procent högre än för centrala lägen som inte ligger inom gångavstånd från BRT-linjen. I Eugene, Oregon, är hyrorna längs BRT-linjen 12 procent högre.

Närheten till en BRT-linje gör också att fastighetsägarnas investeringsvilja ökar med tid.

Tätare städer och mer jobb
BRT bidrar också till att minska det som brukar kallas urban sprawl, alltså att städer brer ut sig över ytan och därmed blir allt svårare att försörja med kollektivtrafik. Istället bidrar BRT till tätare städer. Enligt den amerikanska rapporten lockar BRT-korridorer till ökade satsningar på flerfamiljshus.

I de städer som har studerats i rapporten och som hade någorlunda utvecklade BRT-linjer redan i början av 2000-talet har byggandet av flerfamiljshus längs BRT-linjerna mer än fördubblats under de senaste åren, jämfört med för tio år sedan.

BRT bidrar också till en utvecklad arbetsmarknad, konstaterar rapporten. Under den ekonomiska återhämtningen efter det tidiga 2000-talets kris i USA har BRT-nära områden sett en klart större tillväxt av hög- och medelinkomstarbeten än områden som inte har BRT. Lite överraskande är kanske att i synnerhet småskalig tillverkningsindustri förefaller att lockas av BRT-nära lägen.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)