Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kallt på Värmlandsbussar

Rullande kylskåp? Foto: Värmlandstrafik.

Rullande kylskåp? Foto: Värmlandstrafik.

Häromveckan tvingades Värmlandstrafik ställa in ett stort antal bussturer eftersom många av de nya, RME-drivna bussarna som körs av Nobina inte klarade kylan utan blev kvar i depå. Nu rullar bussarna, men många passagerare och förare fryser. Nu ska de nya Volvobussarna justeras så att temperaturen i dem inte ligger på kylskåpsnivå.

– Volvo har tagit fram tre åtgärder för att lösa problemen. Vi ska höja effekten på värmaren, fläktsystemet ska uppgraderas och förarnas defroster ska också uppdateras, säger Stefan Arnell, trafikchef för Nobina Värmland till Sveriges Radio P4 Värmland.

– Vissa bussar har haft ner till fem plusgrader. Den optimala temperaturen är 21 grader men det är svårt när det är såhär kallt, säger Arnell till SR Värmland.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Varför kör Nobina inte bussarna på biodrivmedlet HVO istället för på RME?! HVO klarar -34 grader C. RME brukar bara klara ca -12 till -20 grader C. HVO ger inga tekniska problem överhuvudtaget, till skillnad mot RME, som ger ”monster i tankarna” på som aren och igensatta insprutare och spridare i tid och otid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)