Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftig minskning av bussbränderna

Bussbränderna har minskat kraftigt i antal under senare år, visar en färsk rapport från Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Bussbränderna har minskat kraftigt i antal under senare år, visar en färsk rapport från Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

När en buss börjar brinna är orsaken oftast ett elfel. Mellan 40 och 60 procent av bussbränderna börjar i motorrummet. Det framgår av en ny rapport om bussar och brandsäkerhet som har tagits fram av branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Rapporten slår också fast att antalet bussbränder har minskat under senare år.

Antal utryckningar som räddningstjänsten gjort och som gällt bussar i yrkesmässig trafik har kontinuerligt minskat från år 2009 då det var 114 utryckningar till år 2014 då det var 66 utryckningar. Det är alltså nästan en halvering på sex år.

De här siffrorna ger dock inte hela bilden eftersom det inte går att sätta likhetstecken mellan antalet utryckningar till bussar i yrkesmässig trafik och antalet bussbränder. Vid ett stort antal utryckningar har det inte varit någon brand. Det kan ha varit rökutveckling till följd av förhöjd friktion i ett hjul på bussen. Det kan även ha varit vattenläckage och vattenånga som uppfattats som rök.

Antalet allvarliga, stora bränder då en buss varit övertänd vid räddningstjänstens ankomst var 4 st under 2014, vilket motsvarar 6 procent av antalet utryckningar under året.

Rapporten, ”Bussar och brandsäkerhet”, visar att Sverige ligger långt fram i en internationell jämförelse när det gäller bussar och brandsäkerhet. En förklaring till det är de automatiska släcksystem som mer än 90 procent av alla tunga bussar i yrkesmässig trafik har .

Det finns också ett välutvecklat säkerhetstänkande i bussföretagen samt hos bussleverantörer. De svenska bussförarna är välutbildade och handlingskraftiga i krissituationer. Det intygar bland annat de kommunala räddningstjänsterna. Vid nästan 30 procent av alla utryckningar under perioden 2005 – 2014 har bussföraren redan innan räddningstjänstens ankomst släckt elden eller kylt de delar på bussen (oftast ett hjul) som orsakat rökutveckling,

Att säkerheten är hög belyses också av att senast någon i Sverige avled till följd av att en buss brann var 1976.

– Svenska bussföretag arbetar målmedvetet med säkerhetsfrågor, ett arbete som ger positiva resultat. En olycka med buss vill ingen uppleva. Därför följer vi också noga den utveckling och de tekniska landvinningar som görs. Rapporten om bussar och brandsäkerhet är ett sätt för oss att bidra till ökad kunskap för ett fortsatt gott säkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Rapporten om bussbränder kan laddas ner här.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)