Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina går mot nollutsläpp

Bussoperatören Nobina siktar på en helt fossilfri verksamhet. Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina siktar på en helt fossilfri verksamhet. Foto: Nobina.

Bussopertören Nobina siktar mot en helt fossilfri verksamhet. Redan idag är det flera av Nobinas trafikområden som inte släpper ut någon koldioxid alls. Även bussarnas interiörer blir allt mer miljövänliga. Och det handlar inte bara om själva trafiken.

Det är flera faktorer i trafikoperatörers verksamhet som har betydelse för miljön. Förbrukning av energi vid depåer och ramper, förbrukning och utsläpp av kemikalier och utsläpp av växthusgaser och partiklar. Det viktigaste av NObinas miljömål är att få fler att överge bilen och åka buss istället. Minskad tomkörning, lägre drivmedelsförbrukning samt ökad andel förnybara bränslen är andra mål.

– Vi är på väg i raketfart mot en helt fossilfri verksamhet. Vi är redan fossilfria på flera trafikområden, till exempel Södra Skåne, säger Nobinas kvalitets- och miljöchef Michael Duvaldt.

När man lägger anbud visar företaget också enligt ett pressemddelande att man med en enkel metod kan konvertera till exempel nyare dieselbussar till biobaserade drivmedlet RME eller biogas.

Bussmagasinet.se ställer sig dock undrande till påståendet om konvertering av dieselbussar till biogasbussar eftersom det skulle kräva att man byter ut motorn – en mycket kostnadskrävande åtgärd.

– I Sundsvall har vi Euro 6-hybrider som kör på rapsbaserad biodiesel och som dessutom har ett hybridsystem där energin går tillbaka till batterierna. När det gäller koldioxid utsläppen i relation till körda kilometer så ligger vi på allt lägre nivåer, säger Michael Duvaldt.

Share Dela

Taggat som:

2 kommentarer »

  1. Vad dum jag är som trodde det var RKTM/beställaren som ställde kraven på fossilfria drivmedel. Uppenbarligen är det visst Nobina som driver fram den positiva utvecklingen. Kul att Nobinanytt rapporterar om solskenshistorier som denna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)