Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt forskningsprojekt ska göra kollektivtrafiken smidigare

Men vid avvikelser i kollektivtrafiken är det fortfarande mycket svårt för resenärerna att få tillräcklig och aktuell information. Foto: Ulo Maasing.

Men vid avvikelser i kollektivtrafiken är det fortfarande mycket svårt för resenärerna att få tillräcklig och aktuell information. Foto: Ulo Maasing.

Ett nytt europeiskt projekt där Blekinge Tekniska Högskola (BTH) deltar ska göra samordningen av kollektivtrafiken. Bakgrunden är att informations- och betaltjänster för kollektivtrafikresenärer blir allt bättre. Men vid avvikelser i kollektivtrafiken är det fortfarande mycket svårt för resenärerna att få tillräcklig och aktuell information om hur resan kommer att kunna fullföljas. Information vid störningar är också ett av de områden som får lägst betyg från resenärerna i de årliga mätningar som görs av Kollektivtrafikbarometern.

Projektet har lite vitsigt döpts till TRANSFORM som kan tolkas både som förändring och utformning av transporter.

Meningen är att projektet ska bidra till en ökad samordning mellan kollektivsystemens olika aktörer.

För planerare, operatörer och trafikledning är det idag en stor utmaning i att skapa planer som medför flexibilitet i driften, att övervaka trafikläget och att styra de olika delsystemen på ett sätt som balanserar aktörernas interna prioriteringar med resenärernas.

För resenärernas del hoppas forskarna att det ska bli enklare att överblicka och eventuellt påverka sina resealternativ, se effekten av förändringarna i större utsträckning än idag samt att få smidigare och mer tillförlitliga anslutningar.

Förutom BTH deltar Linköpings universitet, universiteten TU Delft i Nederländerna och EPFL i Schweiz samt industripartnerna IBM Research i Schweiz och ETRA i Spanien. Dessutom ingår ett antal lokala, regionala och nationella kollektivtrafikaktörer från de tre länderna. Projektet benämns TRANSFORM och kommer att pågå under 2016–2018.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)