Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regionala superbussar under analytisk lupp

Den skånska satsningen på regionala superbussar blir föremål för flera forskningsprojekt. Illustration: Skånetrafiken.

Den skånska satsningen på regionala superbussar blir föremål för flera forskningsprojekt. Illustration: Skånetrafiken.

Två nya projekt om regionala superbussar startar den här månaden vid K2, det nationella kunskapscentret för kollektivtrafik i Lund. Grundprincipen för de regionala superbussar som planeras i Skåne är ”Tänk tåg, kör buss” – ett kostnadseffektivt och snabbt genomförbart alternativ till regionala järnvägsinvesteringar.

De nya projekten som K2 nu startar är Effektutvärdering av Regional superbuss, finansierat av Trafikverket samt Utveckling och genomförande av regionala superbusskoncept, finansierat av Sveriges Bussföretag.

Sedan tidigare driver K2 etyt tredje projekt om superbussar i samarbete med Lunds Tekniska Högskola: ”Regional superbuss – samverkan som lärprocess”.

– Den satsning som pågår i Skåne med att planera för och genomföra ett nytt koncept för regionala superbussar är väldigt spännande. Det är en innovativ satsning med potential att bidra till kollektivtrafikens utveckling, säger John Hultén, K2:s föreståndare.

I grunden är regional superbuss ett försök att anpassa konceptet BRT (Bus Rapid Transit) till regional skala. Med prioritering av busstrafiken genom exempelvis fysiska och tekniska åtgärder, förbättrade fordon och bättre service kan man skapa ett snabbt, attraktivt och statushöjt bussystem för regioner eller delar av regioner som saknar järnvägsförbindelse.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Busslinje 100 mellan Göteborg och Borås är en succé. Och resandet ökar. De frånvarande politikerna vill ha snabbtåg? För vem?

    • Göteborg – Borås är sveriges största pendlingssträcka. De flesta pendlar med bil trots alla framgångar med 100. Så svaret är enkelt, alla de bilister som idag inte anser det vara tillräckligt attraktivt med bussen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)