Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samhällsjätte kan ta upp konkurrensen vid upphandlingar

Mer än var tredje buss i London körs av statliga, utländska företag. Nu vill Labours borgmästarkandidat i London ta upp konkurrensen vid upphandlingar av kollektivtrafik, både i Storbritannien och internationellt. Foto: Ulo Maasing.

Mer än var tredje buss i London körs av statliga, utländska företag. Nu vill Labours borgmästarkandidat i London ta upp konkurrensen vid upphandlingar av kollektivtrafik, både i Storbritannien och internationellt. Foto: Ulo Maasing.

Ytterligare en stor, samhällskontrollerad aktör kan komma att kasta sig in i konkurrensen vid upphandlingar av kollektivtrafik. Det är trafikhuvudmannen i Londonområdet, Transport for London, som i framtiden kan komma att ge sig in i trafikupphandlingar både i Storbritannien och internationellt. Labourpartiets kandidat i borgmästarvalet i London, Sadiq Khan, har deklarerat att om han vinner valet är han beredd att öppna för att Transport for London bjuder på både buss- och spårtrafik, i Storbritannien och internationellt.

Transport for London kör idag endast Londons tunnelbana i egen regi. All övrig kollektivtrafik, både buss och spårtrafik är upphandlad i konkurrens.

I en debattartikel nyligen i den engelska dagstidningen Evening Standard pekade Khan på att statliga företag från Frankrike, Tyskland och Holland redan kör kollektivtrafik i Storbritannien och en rad länder utanför hemlandet.

Bland dessa finns Arriva (ägd av statliga Deutsche Bahn), Keolis (franska statsjärnvägarna SNCF), Abellio (holländska statsjärnvägarna NS), MTR (Hongkong, kinesiska staten) och Transdev (franska staten genom bl a pensionsstiftelser) och RATP (lokaltrafiken i Paris, ägd av franska staten).

– Vi bör köra bussar och tåg över hela Storbritannien och i resten av världen och sälja vår expertis och vår skicklighet till både den offentliga och den privata sektorn och se bussar och tåg i andra städer prydda med Londons berömda logotyp, skrev Khan.

Khan vill använda vinsten från satsningarna i övriga Storbritannien och internationellt till att subventionera biljettpriserna i London.

I London kör statliga, utländska företag 36 procent av stadens 8000 bussar, likaså en stor del av järnvägstrafiken.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)