Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart blir Ängelholm elektriskt

Den 30 januari blir två av stadsbusslinjerna i Ängelholm helt elektriska, den tredje delvis elektrisk. Då sätts batteribussar från BYD in i trafiken. Foto: Ulo MAasing.

Den 30 januari blir två av stadsbusslinjerna i Ängelholm helt elektriska, den tredje delvis elektrisk. Då sätts batteribussar från BYD in i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Ängelholm blir snart den svenska stad som har flest batteribussar i trafik. Från och med den 30 januari sätts nämligen fem elbussar in i stadstrafiken. Det hela är ett nästan fyraårigt projekt. I december las linjenätet i staden om som en förberedelse för elbussatsningen.

De tidigare två stadsbusslinjerna blev tre och från månadsskiftet ska två av dessa trafikeras med elbussar. Det gäller de linjer som betjänar centrala staden, linje 1 och 3, som helt ska trafikeras med elbussar. Den tredje linjen, linje 2 mellan Ängelholms station och Vejbystrand, ska köras med tre gasbussar och en elbuss.

Från Skånetrafiken framhåller man tt el är ett fossilfritt bränsle med bättre miljöfördelar än biogas. Man vill genom projektet också sätta fokus på kollektivtrafiken i en mindre stad och menar dessutom att elbussar är ett sätt att lyfta kollektivtrafikens image eftersom elbussar är ett modernt inslag i stadsmiljön.

Skånetrafiken och operatören Nobina har valt att satsa på batteribussar som laddas i depå nattetid. De fem bussarna, BYD K9, har köpts in av Nobina men Skånetrafiken har åtagit sig att köpa bussarna från operatören i december 2019 då projektet avslutas.

Det betyder dock inte att elbussarna då försvinner från Ängelholms gator. Våren 2018 ska en utvärdering av elbusstrafiken göras och beroende av denna kan det bli fortsatt elbusstrafik i Ängelholm, men också i andra skånska städer. Det kan också bli så att hela bussflottan i Ängelholm kommer att köras på el i ett nytt trafikavtal.

Elbussarna i Ängelholm ska vara normallånga, det vill säga 12 meter och ha plats för 64 passagerare varav 25 + 3 sittande. De är batteridrivna med återvinning av bromsenergi och uppges ha en räckvidd med fulladdade batterier på 250 kilometer. I Ängelholm kommer de dock att gå högst 166 kilometer på en laddning.

Elbussarna ska vara i trafik alla veckans dagar. För säkerhets skull har man tre gasbussar i reserv.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)