Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på eldrivna midibussar

BYD K7 batteribussar på rad för laddning. Foto: BYD.

BYD K7 batteribussar på rad för laddning. Foto: BYD.

Den kinesiska staden Shanwei, som ligger i Guangdongprovinsen i sydöstra Kina, gör en storsatsning på helt elektriska midibussar i kollektivtrafiken. Staden ska sätta 300 batteribussar från busstillverkaren BYD i trafik de närmaste åren. De aktuella bussarna är dock bara en liten del av stadens satsning på elbussar. Shanwei räknar med att år 2019 ha totalt 3010 helt elektriska bussar i trafik.

Redan till årsskiftet 2017/2018 ska 1810 elbussar rulla i kollektivtrafiken i staden som har drygt 2,1 miljoner invånare. Till det kommer 1200  sex – åtta meter långa midibussar för trafik på korta innerstadslinjer och som matarbussar i förorterna. Där ingår de 300, åtta meter långa bussarna som är av BYD:s modell K7.

Enligt tillverkaren har K7 23 sittplatser och drivs med BYD:s egna järnfosfatbatterier, vilket ger dem en räckvidd på upp till 240 kilometer på en laddning. Batteripaketen är placerade dels på taket, dels på golvet för att inkräkta så lite som möjligt på passagerarutrymmet. De är också utrustade med navmotorer.

Samtidigt som Shanwqei börjar sätta sina 300 batteridrivna midibussar i trafik kommer en annan kinesisk storstad, Wuhan, att introducera 74 BYD K7 i kollektivtrafiken.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)