Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeföretag gör New Yorkbussar smartare

Umeåföretaget Fältcom ska göra informationen vättre för bussresenärer i New York. Foto: Ulo Maasing.

Umeåföretaget Fältcom ska göra informationen bättre för bussresenärer i New York. Här är en buss på linje M15 på södra Manhattan, vid Staten Island Ferrys terminal. Foto: Ulo Maasing.

Det Umeåbaserade företaget IT-företaget Fältcom har fått en unik order från New York som ska göra realtidsinformationen i stadens busstrafik smartare och bättre. Ordern är något av ett genombrott för svensk export av tjänster och produkter inom det som kallas sakernas internet (IoT = Internet of Things. Fätcom ska nu IoT-anpassa busshållplatser i New York, till en början 200 av stadens 16 000 busshållplatser. Beställare är New York City Department of Transport. NYC DOT.

Sakernas internet är ett samlingsbegrepp för den utveckling som innebär att maskiner, fordon, gods, hushållsapparater, kläder och andra saker, förses med små inbyggda sensorer och datorer.

Enheterna som förses med inbyggda sensorer och datorer kan uppfatta sin omvärld, kommunicera med den och på så sätt skapa ett situationsanpassat beteende och medverka till att skapa smarta, attraktiva och hjälpsamma miljöer, varor och tjänster.

50 miljarder enheter beräknas enligt Vinnova vara uppkopplade i världen år 2020.

Städer över hela världen hela har omfamnat idén om den uppkopplade staden. Nu inleder New Yorks kollektivtrafikmyndighet New York City Department of Transportation, NYC DOT, ett program för att förbättra trafikinformationen vid New Yorks busshållplatser med hjälp av svensk IoT-teknik från Fältcom.

Solcellsdrivna trafikinformationsskyltar utrustas med Fältcoms öppna IT-plattform MIIPS som via nätet tar emot realtidsinformation från en server uppkopplad mot stadsbussarnas GPS

– Det här innebär i grunden en ny teknikstandard för New York som förbättrar resenärernas tillgång till reseinformation, säger Mikael Långström, VD för Fältcom.

Fältcom blir i och med affären det första svenska företaget med en lösning godkänd för uppkoppling till blåljusnätet NYCWiN (NYC Wireless Network), det blåljusnät som polis och brandkår använder.

– Vi är stolta över att vår teknik bidrar till att utveckla trafikinformationen och underlätta resandet i en världsstad som New York. NYC DOT är en prestigekund som innebär ett genombrott för vår expansion i Nordamerika, säger Mikael Långström, vd för Fältcom.

Fältcom etablerades i Umeå 1998 och var även med globala mått tidigt ute på marknaden för IoT/M2M. De första molnbaserade lösningarna implementerades redan 2002. Företaget ägs idag i huvudsak av SEB Venture Capital och Industrifonden och har ca 40 anställda på huvudkontoret i Umeå. Säljkontor eller sälj- och distributionspartners finns i Norden, Storbritannien och Nordamerika.

Idag återfinns Fältcoms plattform enligt företaget i tusen av Volvos testbilar, alla svenska väderstationer och fartkameror, hälften av Sveriges bussar, och reglerar bl a när belysningen i städer som Malmö släcks och tänds varje dag.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)