Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värmlandstrafik direktupphandlar av Keolis

VarmlandstrafikVärmlandstrafik har bestämt sig för att direktupphandla servicetrafiken i större delen av Värmland från Keolis. Undantaget är servicetrafiken i Grums och Säffle där Karlstads Taxitransporter ska köra servicetrafiken i enlighet med den ursprungliga upphandling som Värmlandstrafik gjorde i höstas.

Det var i våras som Värmlandstrafik inledde upphandlingen av samhällsbetalda transporter, Servicetrafik men den 25 juni avbröt man upphandlingen. Värmlandstrafik menade att det hade förekommit så kallad strategisk anbudsgivning, med bristande konkurrens och hög prisbild inom vissa områden.

Därefter gjordes en ny upphandling som avgjordes den 10 november. Fem av de sex områden som upphandlingen gällde vanns av Keolis Sverige AB. Det sjätte området, Säffle och Grums, togs hem av Karlstads Taxitransporter AB.

Upphandlingen i samtliga områden som Keolis vann har överklagats vilket innebär att en juridisk process har inletts. De nuvarande kontrakten i servicetrafiken går ut den 30 juni. För att säkerställa att trafiken fungerar även medan de rättsliga kvarnarna mal har Värmlandstrafik nu gjort en direktupphandling med Keolis i alla de områden som Keolis vann i den överklagade upphandlingen. Avtalet mellan Keolis och Värmlandstrafik sträcker sig till att börja med ett år framåt. För Keolis innebär det att man för första gången kommer in i den värmländska kollektivtrafiken.

– I direktupphandlingen har vi valt att gå på de kvalitets- och miljökrav som vi ställde i den ursprungliga upphandlingen. För att vi ska få igång trafiken med de totalt 78 fordonen, som Keolis ska köra, behöver vi ha tiden som en direktupphandling ger oss, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik..

– Vi har också krav på förarcertifiering och höga miljökrav där fordonen ska vara uppställda.

Keolis uppger att man kommer att köra utan underentreprenörer i den upphandlade trafiken.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)