Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Amerikanska forskare: Elbussar fyra gånger effektivare än gasbussar

En av Foothil Transits Agencys elbussar från Proterra på en snabbladdningsstation. Foto: Leslie Eudy, NREL.

En av Foothil Transits Agencys elbussar från Proterra på en snabbladdningsstation. Foto: Leslie Eudy, NREL.

Eldrivna bussar är nästan fyra gånger så energieffektiva som gasbussar. Det konstaterar ett federalt energiforskningsinstitut i USA, NREL (National Renewable Energy Laboratory) i en ny rapport. Forskarna vid NREL har under ett drygt år jämfört batteribussar från den amerikanska busstillverkaren Proterra med motsvarande gasbussar från busstillverkaren NABI. Båda busstyperna var av 2014 års modell.

NREL konstaterade att elbussarna förbrukade omkring 2,15 kilowattimme per mile (1,6 km) under närmare 400 000 miles (ca 643 000 kilometer) som man undersökte när bussarna kördes i reguljär trafik hos Foothill Transit Agency i södra Kalifornien. Energiförbrukningen för gasbussarna var nästan fyra gånger så hög, slår forskarna från NREL fast.

Elbussarna visade sig också vara avsevärt mycket mer driftsäkra än gasbussarna och drabbades av oplanerade serviceavbrott i genomsnitt var 133 000:e mile (214 000 kilometer) jämfört med var 45 000:e mile för gasbussarna. Forskarna betecknar driftsavbrotten för gasbussarna som förväntade för nya bussar i kommersiell produktion, medan man anser att motsvarande prestanda för elbussarna var ”exceptionella med tanke på att det handlar om avancerade bussar som nnu är i ett tidigt skede av kommersiell produktion”.

Elbussarna gick i trafik i genomsnitt 13,2 timmar om dagen och snabbladdades med 20 kWh omkring 13 gånger om dagen.

Elbussarna är dock avsevärt dyrare i inköp än gasbussarna. De busstyper som forskarna jämfört kostar 7,6 miljoner kronor för elbussen och 4,9 miljoner kronor för gasbussen, räknat på dagens höga dollarkurs.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Ett par saker behöver förtydligas i den bristfälliga sammanfattningen. Elbussarnas motsvarande siffra för oplanerade serviceavbrott var drygt 9000 miles, inte 133000 miles, den siffran gällde bara för fel kopplade till energilagringen… Den mest intressanta siffran, dvs ,med punkteringar och plåtskador som inte har med el/gas att göra borträknade, är fel kopplade till drivlinan. Där var siffrorna 25000 miles för elbussarna och 91000 miles för gasbussarna. Underhållskostnaderna var jämförbara och låga för båda typerna av bussar, dvs bra betyg för både el och gasbussar. Körsträckan per månad var dubbelt så hög för gasbussarna som för elbussarna och medelhastigheten 70% högre vilket kan ha inverkat på energiförbrukningen (hastigheten). En uppföljning är planerad där elförbrukningen mäts innan laddaren, istället för som i denna rapport på bussen, vilket kan ge en uppfattning om förluster i laddsystemet. Eventuella energiförluster i elproduktion (eller gasproduktion) är naturligtvis inte medräknade. Bortsett från hastighetsskillnaden så var bussarna hyfsat jämförbara med liknande antal passagerare och vikt. Eventuella olikheter i topografi på sträckorna redovisas inte men bussarna har inte kört på samma linjer, därav skillnaden i hastighet och körsträcka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)