Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen i täten på vägen mot fossilfri fordonsflotta

En biodieselhybridbuss i Stockholm. Svensk bussbransch har en tätposition i landet när det gäller att åstadkomma en fossilfri fordonsflotta. Foto: Ulo Maasing.

En biodieselhybridbuss i Stockholm. Svensk bussbransch har en tätposition i landet när det gäller att åstadkomma en fossilfri fordonsflotta. Foto: Ulo Maasing.

Den svenska bussbranschen intar en tätposition i arbetet  för en fossilfri fordonsflotta. Det konstaterar Sveriges Bussföretag i samband med att regeringen på tisdagen till riksdagen lämnade över en kartläggning (en kontrollstation) av hur utvecklingen i Sverige ligger till jämfört med klimat- och energimålen. Kartläggningen visar att Sverige når och överträffar klimat- och energimålen till 2020. Under perioden 2000-2014 har bussar med förnybart drivmedel mer än fördubblats.

Kontrollstation 2015

Riksdagen antog 2009 ett mål om att utsläppen av växthusgaser ska minska med 40 procent till 2020 jämfört med 1990. Målet gäller för de sektorer som inte ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter, och den förra regeringens inriktning var att en tredjedel av minskningen skulle ske i form av klimatåtgärder utomlands.

Samtidigt antog riksdagen tre energipolitiska mål: Andelen förnybar energi ska utgöra minst 50 procent av den totala energianvändningen, och minst 10 procent inom transportsektorn till 2020. Dessutom ska energianvändningen vara 20 procent effektivare jämfört med 2008.

Den förra regeringen aviserade en kontrollstation under 2015 i syfte att analysera utvecklingen i förhållande till målen liksom ge en uppdatering av kunskapsläget om klimatförändringarna. Det är denna kontrollstation som på tisdagen överlämnades till riksdagen.

År 2015 var andelen bussar som drevs med förnybara drivmedel inom den av upphandlade kollektivtrafiken cirka 87 procent av totalt 9 983 bussar.

Även i den kommersiella trafiken ökar andelen förnyelsebara drivmedel kraftigt. HVO och RME är drivmedel som växer starkt.

När det gäller den kommersiella trafiken är dock siffrorna inte lika tydliga som för den upphandlade. Flertalet bussar byggda för diesel kan till exempel också köras på HVO, vilket då inte syns i statistiken.

– Vi är stolta och glada över att vara ledande för ett framtida transport- och klimatsmart samhälle,  branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag..

– En del av den starka svenska utvecklingen hänger ihop med de gynnsamma villkor vi haft för fossilfria drivmedel under senare år, en modell som innebär ett undantag från EUs regelverk och som nuvarande regering i december 2015 lyckades få förlängt av EU-kommissionen.

– Nu behöver vi skyndsamt finna en hållbar och långsiktig modell för de fossilfria drivmedlen även efter 2018, då nuvarande förlängda regelverk HVO och RME löper ut, säger Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)