Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

C och S överens: Superbuss gör största nyttan

Erika Ullberg(S), oppositionsfinanslandstingsråd och Gustav Hemming(C), regionplanelandstingsråd har en gemensam linje om superbussystemet Stockholmsbågen. Foto: Ulo Maasing.

Erika Ullberg(S), oppositionsfinanslandstingsråd och Gustav Hemming(C), regionplanelandstingsråd har en gemensam linje om superbussystemet Stockholmsbågen. Foto: Ulo Maasing.

Superbussatsningen Stockholmsbågen är ett projekt som en av de största resenärsnyttorna i landstingets inspel till i Sverigeförhandlingen. Det konstaterade Gustav Hemming(C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd i Stockholms läns landsting, vid ett seminarium i Stockholm på onsdagen. Och trots att landstingets trafikförvaltning, SL, tycker att satsningen på en nord-sydlig superbusslinje i Stockholm blir för dyr, menade både Gustav Hemming och landstingets oppositionsledare, Erika Ullberg(S), att det är angeläget att föra projektet framåt.

Stockholmsbågen är tänkt att binda samman Tyresö och Täby med snabba superbussar via förbifart Stockholm och den nya Södertörnsleden genom Haninge, Huddinge Stockholm, Botkyrka, Ekerö, Järfälla, och Sollentuna.

– Att Stockholmsbågen inte fick plats bland alla spårsatsningar i regeringens första bud i Sverigeförhandlingen är inte så märkligt, menade Erika Ullberg som är oppositionsfinanslandstingsråd i landstinget.

– Sverigeförhandlingen siktar mot år 2030. Men Stockholmsbågen måste bli klar mycket snabbare. På kort sikt är ett förverkligande av Stockholmsbågen den viktigaste infrastruktursatsningen när det gäller kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.

Så är Stockholmsbågen tänkt att gå. Superbussar i två – treminuterstrafik förenar bostäder, arbetsplatser, kollektivtrafik, näringsliv och miljö vilket skapar arbeten och ger pengar till den snabbt växande regionen. Om 50 år ska Storstockholm ha 1,1 miljoner fler invånare och behöver 500 000 nya bostäder. Minst.

Så är Stockholmsbågen tänkt att gå. Superbussar i två – treminuterstrafik förenar bostäder, arbetsplatser, kollektivtrafik, näringsliv och miljö vilket skapar arbeten och ger pengar till den snabbt växande regionen. Om 50 år ska Storstockholm ha 1,1 miljoner fler invånare och behöver 500 000 nya bostäder. Minst.

–  Med Stockholmsbågen kan vi korta restiderna avsevärt mellan norra och södra länshalvan och skapar nya möjligheter för bostäder och arbetspendling. Stockholmsregionens är en tillväxtmotor för hela landet och Stockholmsbågen är en kostnadseffektiv och viktig satsning för fortsatta tillväxt. Jag brinner för modern busstrafik. Det är otroligt viktigt att vi agerar redan nu. En tvärförbindelse på Södertörn måste byggas snarast, sa Erika Ullberg.

Såväl hon som Gustav Hemming konstaterade att den unika BRT-satsningen enligt de första beräkningarna visar på hög lönsamhet. De har inte låtit sig övertygas av den hastigt hopkomna rapport som tjänstemännen i trafikförvaltningen la fram för några veckor sedan och där man hävdar att det inte går att få ekonomi i Stockholmsbågen.

Billigare och snabbare
Per Kågeson, tidigare adjungerad professor vid KTH i Stockholm och en av landets ledande miljöforskare, har lagt ner mycket arbete på att studera möjligheterna till BRT-lösningar med ungefär samma upplägg som Stockholmsbågen.

Han sågar trafikförvaltningens rapport i en jämförelse mellan Stockholmsbågen och planerna på en tvärspårväg i södra Storstockholm, Spårväg Syd, som Sverigeförhandlingen har fastnat för.

Kågeson konstaterar att Stockholmsbågen ersätter Spårväg Syd på ungefär halva sträckan, och att den resterande delen Älvsjö – Kungens Kurva kan ersättas med en BRT-sträcka. Det är en lösning som enligt Kågeson sammantaget leder till en väsentligt lägre totalkostnad, betydligt tätare trafik och kortare restider.

Att satsa på BRT istället för Spårväg Syd ger miljardbesparingar, framhåller Kågeson. Kostnaderna för Spårväg Syd har bedömts till 6 – 8 miljarder enligt SL, en BRT-lösning kostar 1,8 miljarder.

– Det är orealistiskt att tänka sig spårväg och BRT parallellt. Bygger man Spårväg syd kommer alla de som använder Stockholmsbågen att tvingas till oattraktiva byten för att resa vidare med spårvägen, sa Per Kågeson på seminariet.

 

Ebba Östlin(S), kommunstyrelseordförande i Botkyrka. Superbusslösningen Stockholmsbågen knyter samman norra och södra Storstockholm. Foto: Ulo MAasing.

Ebba Östlin(S), kommunstyrelseordförande i Botkyrka. Superbusslösningen Stockholmsbågen knyter samman norra och södra Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Vill ha BRT
Ebba Östlin(S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka söder om Stockholm såg stora fördelar med Stockholmsbågen.

– Man bygger ihop norra och södra Storstockholm till en mycket mer integrerad bostads- och arbetsmarknad än idag. Men när vi talar om BRT får vi alltid höra att företagen längs linjen vill ha spår, inte BRT, sa Ebba Östlin.

Anna Wersäll, näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare, lugnade henne.

– Vi har frågat våra företag längs den tänkta linjen och det stämmer inte alls att de inte vill ha BRT. De vill ha BRT framför spårväg, sa Wersäll.

Gustav Hemming var inne på samma linje.

– Anna Wersäll har helt rätt. Det finns en stor diskrepans mellan kostnaderna för Spårväg syd och det bostadsbyggande spårvägen kan skapa. Men Spårväg syd är en komplikation när det gäller Stockholmsbågen. De två systemen har inte fått en rättvis jämförelse, menade Gustav Hemming.

Både han och Erika Ullberg lovade att fortsätta arbeta för att Stockholmsbågen ska bli verklighet.

– Andelen kollektivresenärer måste öka i Stockholmsområdet. Vi kan inte ha en seg region. Snabba tvärförbindelser är framtidens melodi, sa Ullberg.

– Redan idag kostar trängseln stora belopp. Det är helt orealistiskt att möta utvecklingen med att bygga nya trafikleder. Istället bör vi utnyttja befintlig infrastruktur för ny kollektivtrafik där det är möjligt, precis som Stockholmsbågen använder Förbifart Stockholm, tillade Gustav Hemming.

– I landstingets budget för 2016 finns det klart och tydligt beslut om att få till kollektivtrafik på förbifarten och den första utredningen om projektet visar sig positiv. Trafikverket har dessutom redan planerat och har viss finansiering för snabbussar på förbifarten klar.

Läs mer om projekt Stockholmsbågen här.

Stockholmsbågen innebär kraftigt förkortade restider för många, i synnerhet om man slipper byta till spårväg i södra Storstockholm:

Stockholmsbagen-tabell

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)