Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalatrafik sparkar Samres och tar över i egen regi

Dalatrafiklogga12-300x289Dalatrafik beslutade vid en extra bolagsstämma på måndagen att sparka Samres sedan företagets sätt att sköta beställningscentralen för den särskilda kollektivtrafiken (bland annat färdtjänst) i Dalarna. Istället ska Dalatrafik driva beställningscentralen i egen regi. Samtidigt har man beslutat att  driftledningen för all trafik drivs i egen regi, alltså såväl allmän som särskild kollektivtrafik.

Dalatrafiks nuvarande avtal med Samres går ut den 30 juni 2017. Då tar Dalatrafik över i egen regi.

– Med en organisation för kundservice, beställning, planering, administration och drift kommer vi att kunna ge medborgarna en bättre service och dessutom sparar vi pengar. Våra beräkningar visar på en besparing på sex miljoner per år från år tre (alltså från år 2020), detta tack vare samordningsvinster. Våra investeringskostnader är betalda efter fyra år, säger Dalatrafiks vd Conny Strand.

– Men det är inget lätt jobb vi har framför oss. Vi är medvetna om att det kommer att bli driftstörningar och ska vi lyckas är det nödvändigt att vi börjar bygga en stark organisation redan nu, säger Conny Strand.

–  Sammantaget blir det här det bästa alternativet för att säkerställa servicen. Samordningsvinsterna blir stora, säger Leif Nilsson (S), Region Dalarnas ordförande.

– När vi driver det själva får vi kontroll på hela verksamheten och vi får därmed också en rationellare trafik med bättre service, kvalitet och samordning. Vi får närheten till våra resenärer, beställare och trafikföretag samt mycket god kännedom om lokala förhållanden, vilket är en absolut förutsättning för en långsiktig och positiv utveckling, säger han.

Verksamheten ska drivas dygnet runt i Dalatrafiks regi i Borlänge och skapar ett 40-tal nya tjänster.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Det är långt mellan gångerna då Dalatrafik gör något bra, men detta är en sådan sak.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)