Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborg säljer bussbolaget

Ska säljas. Det kommunägda GS Buss AB ska avyttras har politikerna i kommunfullmäktige beslutat. Foto: Ulo Maasing.

Ska säljas. Det kommunägda GS Buss AB ska avyttras har politikerna i kommunfullmäktige beslutat. Foto: Ulo Maasing.

Bara någon dag efter att kommunala Borås Lokaltrafiks öde beseglats blev det klart att ytterligare ett av de få kvarvarande kommunägda bussbolagen i Sverige ska försvinna. Det kommunalt ägda bussföretaget i Göteborg, GS Buss AB, ska säljas, men inte spårvägen. På torsdagskvällen beslutade kommunfullmäktige i Göteborg efter en lång och stundtals intensiv debatt att bussbolaget, som är ett dotterbolag till Göteborgs Spårvägar ska avyttras.

Moderaterna och övriga allianspartierna ville i en motion sälja hela Göteborgs spårvägar men fick inte med sig den politiska majoriteten i beslutet. Däremot fick man stöd av Vägval Göteborg och Sverigedemokraterna på en försäljning av bussbolaget med sina 160 anställda.

Vägvalet och SD röstade däremot med de rödgröna när det gällde att utreda framtiden för Göteborgs Spårvägar.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Spårvagnar och deras spårvägar är dyra i inköp och dyra i underhåll. Det finns med andra ord ingen privat aktör som skulle vilja köpa Göteborgs spårvägar och spårvagnar. Göteborg borde sätta upp en långsiktig avvecklingsplan för spårvagnarna och ersätta linje efter linje med elbussar som körs där spårvagnarna nu kör. Att elbussarna kör där spårvagnarna kör nu, och har egna vägar och filer enligt BRT-princip, gör att de kommer fram även i rusningstrafik med bilköer. Elbuss laddas vid hållplatserna och laddas sedan extra mycket vid ändhållplatserna. De behöver inte luftledningar som blåser sönder. Vid haveri körs helt vanliga bärgningsfordon in på asfaltvägen, ej stålspåret, och bärgar elbussen. Det går snabbt, enkelt och billigt. En elbuss med laddat batteri kan köras på vanliga vägar och gator vid behov om den ”egna” BRT-vägen är blockerad av någon anledning. => Ett praktiskt koncept som är gjort för att fungera.

    • Hur många elbussar skulle man då inte behöva köpa??? Löjligt att ens tänka så. Istället borde man utveckla spårvägstrafiken ännu mer, kanske till och med till på tunnelbana. Att lägga ner spårvägen vore katastrofalt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)