Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundralappen mer för kommersiell trafik

Trosabussen är unik i svensk kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Trosabussen är unik i svensk kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Resorna med Trosabussen, busslinjen mellan sörmländska Trosa och Liljeholmen i sydvästra Stockholm, har från och med den här månaden blivit 100 kronor dyrare i månaden. Detta sedan linjen blivit helt kommersiell. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland, som tidigare backar upp trafiken med miljonbelopp nu inte längre skjuter till några pengar till trafiken.

Under förra året stöttades Trosabussen med en miljon av skattemedel, tidigare med två miljoner om året. Men helt planenligt har stödet trappats ner och nu avskaffats.

Sedan starten 2010 har Trosabussen körts av Åkerbergs Trafik. Redan från start tillämpade Länstrafiken i Sörmland, senare kollektivtrafikmyndigheten, en ovanlig lösning med en tjänstekoncession för trafiken. Det innebär att företaget har tagit en stor ekonomisk risk, samtidigt som man har haft en stor frihet att bestämma tidtabeller och biljettpriser.

Sommaren 2014 beslutade kollektivtrafikmyndigheten att man skulle avstå från att lägga trafikplikt på linjen och upphandla trafiken när det dåvarande avtalet löpte ut i fjol och med det även stödet från kollektivtrafikmyndigheten.

Beslutet var historiskt i Kollektivtrafiksverige.Såvitt bekant har det nämligen inte hänt sedan kollektivtrafiklagen infördes som en regional kollektivtrafikmyndighet avstod från att lägga trafikplikt på en befintlig, regional upphandlad trafik som främst är till för arbetspendling.

Trosabussen har sedan starten haft en kraftig ökning av resandet.

Per Åkerberg, vd för Åkerbergs Trafik, uppger för Södermanlands Nyheter att biljettpriserna för resor med Trosabussen hade varit högre om man hade följt index från det avtalet med Länstrafiken skrevs år 2010.

På Länstrafiken Sörmland tycker man att prishöjningen är naturlig.

– Det är inget konstigt.  De måste göra sina kalkyler för att få det att gå ihop, säger Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling på Länstrafiken till Södermanlands Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)