Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunal fortsätter kämpa för personalövertagande

Busstrafik och skolbussar i Kungsbacka ska upphandlas. Kommunal kräver att personalövertagande ska bli ett krav i upphandllngen. Foto: Ulo Maasing.

Busstrafik och skolbussar i Kungsbacka ska upphandlas. Kommunal kräver att personalövertagande ska bli ett krav i upphandllngen. Foto: Ulo Maasing.

Fackförbundet Kommunal fortsätter att arbeta för att det ska bli obligatoriskt med personalövertagande vid trafikupphandlingar. Busstrafiken och skobussar i Kungsbacka ska upphandlas inom kort med trafikstart sommaren 2017. Inför upphandlingen har Kommunal Väst nu skrivit brev till politikerna i styrelsen för Hallandstrafiken och Västtrafik som har hand om upphandlingen. Där kräver de att personalens anställningar övergår till det vinnande företaget.

– Dagens upphandlingar skapar otrygghet och problem för trafikens anställda. Det påstås ibland att bussförare är ett av de tryggaste yrken som finns, heter det i brevet.

– Men är det ”tryggt” när man som anställd förlorar sitt jobb då en upphandlad trafikperiod löper ut, så att man tvingas söka om jobbet på nytt. När de anställda sedan söker om sina tjänster hos den nya entreprenören, kan de mötas av krav på att ”provjobba” och, istället för tillsvidaretjänster, erbjudas otrygga visstidsanställningar, frågar Kommunal politikerna.

Organisationen pekar på att det råder en stor brist på bussförare. Därför måste arbetsvillkoren förbättras för att göra branschen mer attraktiv, hävdar Kommunal.

– En del invänder att frågorna om anställningstrygghet och villkor endast bör hanteras inom ramen för kollektivavtal. Men parterna kontrollerar inte upphandlingarna och dess krav. Det viktiga arbete som görs mellan parterna kan därför aldrig fullt ut garantera personalens anställningstrygghet. Risken finns till exempel alltid att en aktör utan kollektivavtal vinner kontraktet. Därför behöver personalövertagandet säkras även genom krav i den enskilda upphandlingen, heter det i brevet från Kommunal Väst.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Jag fattar inte, kan någon förklara.

    Jag kan förstå hur Bussföretagen tänker om personalövertaganden, och att det skulle kunna bli fördyrande när man inte är fri att välja och vraka bland personalen.

    Men jag förstår inte hur det kan bli fördyrande med krav på kollektivavtal. Både facket och arbetsgivarna verkar vara överens om att kollektivavtal är viktiga, att det är så vi sköter arbetsmarknaden i Sverige och att avtal ska följas.
    Då kan jag inte hitta den logik som säger att det blir fördyrande för trafiken om detta också skrivs in i upphandlingsunderlaget. Det borde ju inte ha någon som helst fördyrande effekt, däremot skulle det styra undan en del otillbörlig konkurrens och oseriösa aktörer.

    Kan någon förklara för mig, och för andra som inte fattar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)