Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Limegröna Mercedesbussar till Malmö

Nobina köper Mercedesbussar till Malmö, lackerade i den nya, limegröna färg som håller på att införas på stadsbussarna där. Foto: EvoBus.

Nobina köper Mercedesbussar till Malmö, lackerade i den nya, limegröna färg som håller på att införas på stadsbussarna där. Foto: EvoBus.

Bussoperatören Nobina har köpt tolv nya Mercedes-Benz Citaro för trafiken i Malmö. Bussarna är lackerade i den nya, limegröna färg som Skånetrafiken nu håller på att införa på alla stadsbussar i Malmö. Låg energiförbrukning är enligt Nobina ett av skälen till valet av bussar. Tre av de tolv bussarna är 18-meters ledbussar, de övriga 12-metersbussar.

Bussarna har Euro 6-motorer men kommer inte att köras på diesel utan på HVO som är ett syntetiskt bränsle framställt av förnybara råvaror. Därmed uppfyller de Skånetrafikens krav på fossilfri drift. Hittills har alla stadsbhussar i Malmö varit gasdrivna, med undantag för MalmöExpressens bussar som är gashybrider.

De har också ett intelligent sätt att hantera alla de elförbrukare som finns i dagens bussar. Genom att styra produktionen av el till de tider då belastningen på motorn är låg för att sedan använda den lagrade energin till exempel vid en acceleration kan effekttopparna kapas. På det sättet kan energiförbrukningen reduceras med upp till närmare fyra procent. Byte av motorolja görs först efter 6000 mil, inte efter 1500 mil som på många bussar som drivs fossilfritt.

– Hållbarhetsaspekten och totalkostnaden har varit avgörande i vårt val, säger Lars Åkesson, inköpsansvarig på Nobina.

Bussarna är lackerade i limegrönt, den färg som lanserades med MalmöExpressen och som efterhand ska ersätta den traditionella mörkare gröna lackeringen på Malmös stadsbussar.

Tio av bussarna har levererats under inledningen av det här året, de övriga två levereras under våren.

Mercedes-Benz Citaro är en verklig storsäljare bland stadsbussar och har hittills sålts i 45 000 exemplar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)