Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina vill styra Stockholmspendlare till tåget

Framtiden för busspendlare på Södertörn. Bussoperatören Nobina vill att tusentals pendlare ska byta till pendeltåg här vid Farsta Strand istället för att åka buss till Gullmarsplan. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons.

Framtiden för busspendlare på Södertörn. Bussoperatören Nobina vill att tusentals pendlare ska byta till pendeltåg här vid Farsta Strand istället för att åka buss till Gullmarsplan. Foto: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons.

Bussoperatören Nobina vill att tusentals pendlare från södra Storstockholm ska åka kortare väg med buss och längre med tåg. I ett förslag till omläggning av busstrafiken på Södertörn vill Nobina eliminera Gullmarsplan, omedelbart söder om Södermalm, som knutpunkt för flera busslinjer. Istället vill man att resenärerna ska byta till pendeltåg i Farsta, en halvmil längre söderut.

I ett förslag som Nobina har skickat ut till berörda kommuner förklarar Nobina att man vill lägga om trafiken för att minska trycket på Gullmarsplans hårt ansträngda bussterminal. Man räknar med att 2 000 resenärer varje dag istället kommer att byta till T-bana eller pendeltåg i Farsta Strand.

Ett par direktlinjer från Brandbergen och Dalarö kortas också av flera mil genom att resenärerna ska tvingas att byta till pendeltåg i Haninge i stället för att kunna ta bussen in till Gullmarsplan. Tidigare har Nobina aviserat att man vill avveckla de populära direktbussarna på linje 861 från Nynäshamn till Gullmarsplan och hänvisa resenärerna till pendeltågen, det trafikslag i SL-trafiken som har den klart lägsta kundnöjdheten.

– Det är en onödig kostnad skattemässigt att ha två parallella färdsätt när det finns tillgängliga platser, på i det här fallet pendeln. Dessutom är ju pendeln snabbare, säger Daniel Mohlin, marknadsansvarig för Nobina Södertörn till Stockholm Direkt.

– För många Haningeresenärer innebär det här en kortare restid in till stan på 5-10 minuter. Det här är också bra för miljön eftersom vi kraftigt minskar våra utsläpp i och med att körsträckan kortas.

Nobinas trafikavtal på Södertörn innebär att man får en stor del av sin ersättning från landstinget enligt en modell som brukar kallas VBP (Verifierad betalande påstigande), alltså per påstigande resenär. Därmed ska trafikföretaget stimuleras att locka fler att åka kollektivt. Men det innebär också att linjer med långa resor med liten omsättning av resenärer blir en sämre affär för bussföretaget, även om busslinjen i fråga är populär. Det är helt enkelt inte bra med många resenärer som reser långt. För operatören är det bättre med många resenärer som åker en kort sträcka.

Även direktbussarna från Södertörn in till Stockholms central ska slopas sommartid om Nobina får som man vill.

Share Dela

Taggat som: , ,

5 kommentarer »

  1. Det är redan kaos på pendeltågen med fulla tåg och avbrott pga signalfel,växelfel, mm

  2. Jag åker ofta massvis av korta resor med buss. Precis det som Nobina vill. Men jag åker också 861:an regelbundet. Ta bort den, Nobina, och jag slutar även åka korta resor. Tar hellre taxi eller går men mig skall ni inte tjäna pengar på med försämrad service!

  3. Att lägga en linje som 810, som vissa tider på dygnet är i stort sätt överbelagd är ett hån mot kollektivtrafikanterna. Vi som bor i Vega hoppas att detta hot inte blir av. Att få restiden in till de centrala delarna av stan utökad är inte acceptabelt. Innan den nya pendeltågsstationen är klar, borde nedläggningen av 810 :an inte vara aktuell. Snarare borde en utökning av tidtabellen vara aktuell. Vill vi Stockholmsområdet utöka biltrafiken ytterligare? Om inte, så behåll våra direktbussar till de centralare delarna av stan.

  4. Ta inte bort direktbussarna in till Gullmarsplan! Jag vill inte ha tidskrävande byten och längre resväg!

  5. Att ta bort 861 är det mest idiotiska ni kan göra. Är inte snabbare res väg. Och framför allt när tåget 8 av 10 gånger är försenat eller inställt.
    Fan avgå alla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)