Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norge standardiserar bussar för kollektivtrafik

Norge är på väg att införa en standard för bussar för kollektivtrafik. Foto: Ulo MAasing.

Norge är på väg att införa en standard för bussar för kollektivtrafik. Foto: Ulo MAasing.

Det är inte bara i Sverige som olika län och regioner ställer egna särkrav på bussar för kollektivtrafiken. Det gör att en buss som är godkänd i ett län eller en region inte kan användas i en annan del av landet med avsevärda fördyringar som följd. Så är fallet även i Norge, men där arbetar nu Standard Norge (motsvarigheten till Svensk Standard, SIS) med att minska floran av lokala och regionala särkrav på bussarna. Det är särkrav som kan göra en buss för kollektivtrafik upp till 200 000 kronor dyrare, uppger Volvo Norges försäljningschef Svenn Åge Løkken för det norska radioföretaget NRK.

– Särkraven begränsar användningen av bussarna. Det blir svårt att flytta bussen till en annan del av landet och gör det svårt att sälja bussen begagnad, säger Løkken.

Standard Norge har nu tillsatt en kommitté som ska utveckla en eller flera standarder som är lika för alla län i landet. Standarderna ska minska miljöbelastningen,pressa inköpskostnaderna och bidra till en högre användningsgrad av bussar mellan olika regioner och län.

Genom att införa nationella krav på bussarna och fastställa dem i Norsk Standard, räknar man med att inköpsprocessen för bussar blir enklare och effektivare. Det betyder i sin tur sparade pengar och ökade möjligheter att använda bussarna på olika håll i landet.

Det kan till exempel handla om att olika län ställer olika krav på stolsavstånd i bussarna, stolsklädsel, färgen på stödstänger eller destinationsskyltens utseende.

Som det är nu ställs det särkrav på bussarna som innebär att det i praktiken kan bli mer än 100 olika bussmodeller på marknaden för kollektivtrafik.

Den norska bussbranschen efterlyser nu en standardisering som kan minska antalet modeller till ungefär femton. Standard Norge kan ha en färdig busstandard klar om två år. Men sedan är det upp till de enskilda länen om de vill följa standarden eller inte, något som bussbranschen anser är angeläget.

– Som det är nu innebär det ett direkt slöseri med pengar och med skattebetalarnas medel, säger den norska bussbranschorganisationen NHO Transports vd Jon Stordrange till NRK.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)