Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Övergång till elbussar spar miljard

En elbuss vid en snabbladdningsstation. Enligt Volvo och Siemens kan Oslo spara en miljard på tio år genom att gå över till elbussar. Foto: Volvo Bussar.

En elbuss vid en snabbladdningsstation. Enligt Volvo och Siemens kan Oslo spara en miljard på tio år genom att gå över till elbussar. Foto: Volvo Bussar.

En övergång till elektriska bussar i Oslo skulle innebära en besparing för den norska huvudstaden på närmare en miljard norska kronor (nästan lika mycket i svenska kronor) under en tioårsperiod. Dessutom skulle det bidra till en bättre luft. Detta enligt en ny studie från Siemens och Volvo. Enligt studien är det avsevärt mer ekonomiskt att satsa på el än på biodrivmedel.

Bakgrunden till studien är att Oslo till år 2020 endast ska ha fossilfria bussar i trafik. För att nå målet måste alla dagens dieselbussar antingen gå över till biodrivmedel eller el.

– För Oslo kommer det att innebära en omfattande förändring där hundratals bussar måste bytas ut. Troligen kommer vi att få se en kombination av flera fossilfria tekniker, men den här studien visar tydligt att elektriska bussar är den klart lönsammaste tekniken, säger avdelningsdirektör Lars Andresen hos Siemens i Norge.

Studien omfattar 64 busslinjer i centrala Oslo. Dessa trafikeras idag av sammanlagt 460 bussar. Om de här linjerna skulle trafikeras med elhybridbussar skulle Oslo spara 750 miljoner kronor under tio år, jämfört med dagens dieselbussar. Jämför man med bioetanolbussar kommer besparingen enligt studien att vara en miljard kronor.

– Trots att elbussarna alltjämt är dyrare i inköp kommer de ändå att vara mer lönsamma. Den viktigaste orsaken är att el är en mycket billigare energikälla än såväl dagens diesel som alla slags biodrivmedel. Dessutom kan man med samma energimängd köra tre – fyra gånger längre med en elmotor än med en förbränningsmotor, säger Lars Andresen.

Det finns två olika koncept för elbussar: Antingen har bussen tillräcklig batterikapacitet för att köra en hel dag och laddas på natten när den inte är i trafik. Det är en teknik som bland andra kinesiska BYD har satsat på. Alternativt väljer man mindre batterier och snabbladdar bussen vid snabbladdningsstationer vid utvalda hållplatser medan den går i linjetrafik, en teknik som Volvo satsar på.

– Snabbladdning på hållplats ger en bättre ekonomi efgtersom flera bussar kan använda samma laddstation och laddtiden bara är några få minuter. Dessutom behöver snabbladdade bussar inte ha stora batteripaket ombord. Vi kan transportera passagerare och inte batterier, säger Volvos norske marknadsdirektör Svenn-Åge Løkken.

Laddtiden varierar något med linjens längd, men ligger mellan sex och åtta minuter.

– På åttio procent av de linjer vi har studerat kan trafiken upprätthållas på samma sätt som idag och på resterande krävs mindre ändringar i tidtabellen för att vid laddningen nå tillräcklig batterikapacitet. Algternativt kan man på dessa linjer använda fler bussar, säger Lars Andresen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

2 kommentarer »

  1. Tyvärr har volvo satsat på fel häst här. Vid det här laget är det glasklart så att långdistans bussarna har vunnit. BYD, optare, ebusco, protea och en lång rad andra leverera 1000 tals bussar i månaden. I princip alla upphandlingar (London, Amsterdam och inte minst städer i Kina och usa går på den linjen. I princip är volvo helt ensamt om kort distans konceptet som i grund och botten vara erbjuder nackdelar.

  2. Tyvärr har volvo satsat på fel häst här. Vid det här laget är det glasklart så att långdistans bussarna har vunnit. BYD, optare, ebusco, protea och en lång rad andra levererar 1000 tals bussar i månaden. I princip alla upphandlingar (London, Amsterdam och inte minst städer i Kina och usa går på den linjen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)