Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samtrafiken satsar på kombinerat resande

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström. Foto: Ulo Maasing.

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström. Foto: Ulo Maasing.

Delad mobilitet eller kombinerat resande kommer snabbt, inte minst med den snabba tillväxten av digitalisering och automatiserade transportsystem. Samtidigt växer människors intresse att dela resurser, så kallad delad ekonomi, mycket snabbt. Nyligen etablerade bussoperatören Nobina ett innovationsbolag för delad mobilitet. Även Samtrafiken engagerar sig nu i utvecklingen av kombinerat resande.

– Jag ser med spänning på framtiden, där jag tror att definitionen av kollektivtrafik i grunden kommer att omformuleras. I den framtiden måste vi vara öppna i sinnet och undersöka möjligheten att bredda erbjudandet till resenärer som önskar kombinerad mobilitet utöver traditionell kollektivtrafik. Samtrafiken har en unik position att hantera byten mellan trafikslag och trafikföretag och jag tror vi kan fylla en viktig funktion i att möjliggöra detta även i framtiden, säger Gerhard Wennerström, vd för Samtrafiken.

Samtrafiken har därför startat ett nytt projekt som syftar till att föra kollektivtrafikbranschen och Samtrafiken in i vad man ser som framtidens resande. Detta resande ska göra det möjligt att alla trafikslag används i olika kombinationer oberoende om de i dag kallas kollektivtrafik eller inte.

Projektet har döpts till Vitt papper eftersom man vill jobba helt förutsättningslöst och utan låsningar till hur trafiken ser ut idag.

– Med vår långa erfarenhet av att kombinera resor inom Resplussamarbetet ser vi framemot att ta tag i denna fråga. Jag är övertygad om att det finns en gemensam nytta här, men för att fånga denna måste vi ha en genomarbetad och gemensam målbild att jobba mot. Den måste vi ta fram tillsammans i branschen, säger Adam Laurell, projektledare Vitt papper.

Som en start på projektet kommer Samtrafiken att den 5 april arrangera en nationell workshop.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)