Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Åbo blir elektriskt i höst

Så kommer Åbos framtida elbussar från finska Linkker att se ut. Finlands näst största stad satsar nu på en elektrifiering av busstrafiken. Bild: Åbo stad.

Så kommer Åbos framtida elbussar från finska Linkker att se ut. Finlands näst största stad satsar nu på en elektrifiering av busstrafiken. Bild: Åbo stad.

Kollektivtrafiken i Åbo får sina första elbussar i höst. Det är finländska Linkker Oy som ska leverera sex elbussar. Inklusive laddningssystem handlar det om en total investering på cirka 3,8 miljoner euro. Av det står den finska staten genom arbets- och näringsministeriet för cirka en miljon euro i investeringsstöd.

Hittills har elbussar använts i Finland främst i testsyfte och ingen motsvarande trafikering av en hel linje med elbussar har genomförts, förutom på en linje i Esbo.

Åbo stad har ett strategiskt mål att staden ska vara koldioxidneutral år 2040. Staden har också som mål att målmedvetet öka elfordonens andel i kollektivtrafiken, men även bär det gäller taxi, transporttjänster och privatbilar.

Elbussarna införs i Åbo stadstrafik på linje 1 som trafikerar rutten Hamnen-Salutorget-Flygplatsen. I rusningstid används två dieselbussar vid sidan av elbussarna.

Åbo energi bygger snabbladdningsstationer för elbussarna vid hamnen och flygplatsen. Dessutom bygger Åbo Energi laddningsanordningar för laddning av bussar nattetid vid bussoperatörens depå. Avtalet omfattar ett serviceavtal för bussar och laddningsanordningar för en period på sju år.

– Elbussarnas teknik har utvecklats så pass mycket de senaste åren att det har blivit möjligt att förlita sig på elbussar i trafikeringen av en hel linje. I den här helheten är det emellertid enklast att fortsättningsvis använda dieselbussar med låga utsläpp för att trafikera de extra turer som körs till hamnen på grund av trafiken med passagerarfärjor, säger Åbos kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte.

– Många faktorer talar för användningen av elbussar. De är tysta och utsläppsfria, och ökar alltså för sin del trivseln i staden, och de är behagliga att åka med.

– På lång sikt är elbussar också ekonomiskt förmånligare än dieselbussar. Det högre anskaffningspriset kompenseras av lägre driftskostnader under det sju år långa avtalet.

– Utsläppsfria elbussar möjliggör helt nya hållplats- och terminalområden som kan byggas inomhus. Även om inga sådana planer är på gång i Åbo för närvarande, ville vi vara en av de första städerna att pröva den nya tekniken. Antalet elbussar kommer säkert att öka gradvis även i Åbo, säger Jari Paasikivi, utvecklingschef vid Åbo stads miljösektor.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)