Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Appstyrda taxitjänster största hotet mot bussen”

Appbaserade transporttjänster som Uber utgör ett hot mot traditionell kollektivtrafik, hävdar Leon Daniels, chef för yttrafiken hos Transport for London. Bild: Uber.

Appbaserade transporttjänster som Uber utgör ett hot mot traditionell kollektivtrafik, hävdar Leon Daniels, chef för yttrafiken hos Transport for London. Bild: Uber.

”Taxilösningen Uber och liknande, appbaserade transporttjänster med bil utgör det största framtidshotet mot busstrafiken. Kollektivtrafikbranschen ägnar sig mest åt att diskutera branschens egen struktur, betallösningar, taxor, subventioner och information, när den verkliga framtidsfrågan är personlig mobilitet. Vi som styr branschen är inte representativa för våra kunder.”  Bakom den salvan står ingen lättviktig tyckare i branschen utan chefen för busstrafik och annan yttrafik i Transport for London (TfL), Leon Daniels. TfL är huvudman för kollektivtrafiken i Londonområdet.

Vid en stor konferens i Storbritannien nyligen, UK Bus Summit, hävdade Daniels att dagens beslutsfattare i kollektivtrafiken av demografiska skäl är illa lämpade för att förstå vad som händer på marknaden. De lever helt enkelt inte i samma värld som framtidens resenärer. Eller dagens unga.

– Branschen styrs i hög grad av vita, medelålders män som inte förstår de förändringar som sker omkring oss. Men de som är unga, och de som har tonårsbarn vet att för unga människor idag är betalkortet och mobiltelefonen deras resor, deras mat och deras dryck – och det är vad de har med sig. De här personerna växer upp till att bli vanliga, genomsnittliga vuxna i vårt samhälle, förklarade Leon Daniels enligt den brittiska facktidningen Passenger Transport (länken går till tidningen, ej artikeln) som bevakade konferensen.

– Vi är inte representativa för de människor som reser med oss, och vi är verkligen inte representativa för de som kommer att resa med oss i framtiden, förklarade Leon Daniels när han blickade ut över de 300 toppar i brittisk bussbransch som deltog i UK Bus Summit.

Appar öppnar för konkurrens
Daniels pekade på att när han kom till Transport for London år 2011 fanns det i London 57 000 licensierade förare till det som där kallas ”private hire” och som då strängt taget bara omfattade de så kallade minicabs som trafikerar den brittiska huvudstaden vid sidan om de traditionella taxibilarna. Då var man tvungen att ringa efter en minicab eller gå till ett kontor – bilarna ser ut som vilka som helst och får inte bar ta upp resenärer på gatan.

Idag har apparna gjort sitt intåg och London har cirka 100 000 licensierade förare till ”privat hires” som inte längre är begränsad till minicabs. Inte minst Uber har gjort entré. Enbart förra året tillkom 20 000 licensierade private hire-förare i London.

– När som helst under dygnet, dag eller natt, finns bilar som dieselhybrider eller elbilar tillgängliga här i stan och i allt högre grad i andra städer. De kör dig från där du är till dit du vill. Det är billigt, och ännu billigare om fler än en reser. På många håll erbjuder de samåkning. Tre personer som reser i samma bil kan, vare sig de är vänner eller inte känner varann, åka nästan lika billigt som om de skulle ta bussen, framhöll Daniels.

– Och de erbjuder en service som bussen har svårt att matcha. De finns tillgängliga när som helst under dygnet, de kör från dörr till dörr och man reser bokstavligt talat i en modern bil med luftkonditionering och till och med sin egen musik via Spotify.

Apparna gör att bilarna utnyttjas mycket effektivt – enligt Leon Daniels är 50 minuter av 60 betald tid. På en del marknader kommer dessutom bilarna att börja distribuera paket. Sammantaget gör det att priserna kan hållas nere.

– Tro mig, vi har redan den här utvecklingen i London. Vi konkurrerar med personlig mobilitet, med appbaserade mycket effektiva bilar, taxi och andra taxiliknande lösningar. De här kommer även i andra städer – och på en del håll även på landsbygden, varnade Leon Daniels.

– Man skulle kunna kalla det här för att marknaden bryts upp genom ny teknik.

Sverige
Även i Sverige börjar kollektivtrafikbranschen att öppna sig för en ny framtid. När Samtrafiken i höstas hade sin årskonferens tog vd:n Gerhard Wennerström upp branschens förmåga – eller oförmåga – att gå i takt med förändringar i människors livsstil.

– Det är nödvändigt att vi bryter våra etablerade mönster för att överleva, betonade Wennerström.

– Disrupt or die. Lös upp de gamla arbetssätten eller tyna bort.

Ett uttryck för den nya utvecklingen är också det nya projekt som Samtrafiken har startat när det gäller delad mobilitet, ”Vitt papper” som vi tidigare skrivit om.

Ett annat exempel är bussoperatören Nobinas nystartade innovationsbolag. Det nya bolaget ska enligt Nobina utveckla fler och bättre tjänster för delad mobilitet till nytta för kollektivtrafikresenärer.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)