Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT och utvecklade stombussar i framtidens Göteborg

Snabbussar på egna körbanor ska trafikera Göteborgs infarter. Bild: Västra Götalandsregionen.

Snabbussar på egna körbanor ska trafikera Göteborgs infarter. Bild: Västra Götalandsregionen.

Snabba bussar som kör på egen körbana, ibland över annan trafik. Det kan bli några av inslagen i framtidens kollektivtrafik i Göteborg, Partille och Mölndal. Efter två års arbete har Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Möndals stad och Partille kommun arbetat tillsammans med att ta fram en gemensam målbild för framtidens kollektivtrafik i området. Bakgrunden är att området år 2035 beräknas ha 200 000 fler invånare och 100 000 fler arbetstillfällen än idag.

Som en del av arbetet genomfördes hösten en omfattande medborgardialog, Next Stop 2035.

– Den bekräftar vår analys om att resorna måste gå snabbare, att fler tvärförbindelser mellan stadsdelar behövs och den visar också att invånarna är öppna för nya inslag i kollektivtrafiken, som till exempel linbana, säger Jörn Engström, projektledare på Västra Götalandsregionen.

Nu har ett förslag tagits fram som går ut på remiss till kommuner och myndigheter. I slutet av året ska politikerna, både i kommunen och Västra Götalandsregionen, fatta beslut om målbilden.

Omkring 25 – 30 miljarder väntas förslagen i målbilden kosta att förverkliga.

Fler knutpunkter och nya linjer planeras när restiderna ska kortas och fler ska lockas att åka kollektivt.

Förslaget skissar bland annat på busslinjer på särskilda vägar över annan trafik. Bild: Västra Götalandsregionen.

Förslaget skissar bland annat på busslinjer på särskilda vägar över annan trafik. Bild: Västra Götalandsregionen.

Flera av satsningarna bygger på att man ska tänka spårväg eller tunnelbana, men köra buss.

Spårvägstänket ska ligga till grund för nya bussförbindelser, exempelvis mellan Backa och Brunnsbo liksom mot Eriksberg och Vårväerstorget.  Bussar med hög komfort ska köra i egna stråk så att de slipper fastna i övrig trafik.

Tunnelbanetänktet bygger på busstrafik med helt egna körfält, helt fri lejd, högre komfort och stationer istället för hållplatser. Det ska gälla snabbförbindelser in mot Göteborg, likaså en ny förbindelse som förbinder Mölndal och Norra Älvstranden via Frölunda.

De nya, snabba bussförbindelserna kan komma att trafikeras med självkörande, elektriska bussar.

En av grundtankarna i förslaget är att skapa nya resvägar mellan olika platser utanför centrum, utan att resorna måste gå via den hårt belastade knutpunkten Brunnsparken.

Dagens stombusstrafik ska utvecklas till Stombuss 2.0.

Tre nya linbanor kan komma att byggas över Göta älv. En innerstadsring för spårväg ingår också i förslaget till satsningar, liksom flera andra spårvägsutbyggnader.

Effekterna av satsningarna ska vara 75 proc ents ökad kapacitet i kollektv trafiksystemet och 20 – 25 procent kortare restider i stomnätet. Förslagen väntas leda till 80 000 färre bilar, jämfört med om ingen utbyggnad.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)