Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbantning för 23 miljoner i Falun och Borlänge

Busstationen i Borlänge. Falun och Borlänge ska banta busstrafiken med 23 miljoner på årsbasis från i höst. Foto: Ulo Maasing.

Busstationen i Borlänge. Falun och Borlänge ska banta busstrafiken med 23 miljoner på årsbasis från i höst. Foto: Ulo Maasing.

Falun och Borlänge ska sänka sina kostnader för busstrafiken med 23 miljoner på årsbasis. På onsdagen presenterade de båda kommunerna ett omfattande sparpaket, som dock inte bara innehåller nerskärningar utan också vissa förbättringar och effektiviseringar. Enligt Joakim Storck(C), ordförande för kommunstyrelsens utvecklingsutskott i Falu kommun, kommer 93 procent av befolkningen att täckas av busstrafik i förhållande till dagens situation.

I Falun har kostnaderna för tätortstrafiken fyrdubblats under de senaste fyra åren. Kommunen hade budgeterat 82 miljoner till trafiken i år, men istället drar kostnaderna iväg till 92 miljoner. Falun ska nu minska kostnaderna med 12,5 miljoner. Genom ett effektivare utnyttjande av direktbusstrafiken mellan Falun, Grycksbo och Bjursås sparar man ytterligare 1,7 miljoner.

Samtidigt ska Borlänge kommun banta sina kostnader för busstrafiken med 9,4 miljoner. Bland annat ska trafiken sommartid skäras mer med 30 procent.

Totalt bantas alltså kostnaderna för busstrafiken i de båda Dalastäderna med drygt 23 miljoner kronor på årsbasis.

Enligt Dala-Demokraten var Dalatrafik och politikerna redan 2012 väl medvetna om att den dåvarande operatören Nobina körde med underskott. När Sambus sedan fick ta över trafiken efter många upphandlingsturer ökade kostnaderna för trafiken.

– När Nobina slutade här sa de att nästa avtal skulle bli ungefär 20 procent dyrare. Och den prisökningen har skett nu, säger Dalatrafiks vd Conny Strand till Dala-Demokraten.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)