Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiska elbusstillverkare går samman om standard

VDL:s ledbuss Citea i eldrivet BRT-utförande. VDL är en av de busstillverkare som går samman för en gemensam standard på laddinfrastruktur för elbussar. Foto: VDL.

VDL:s ledbuss Citea i eldrivet BRT-utförande. VDL är en av de busstillverkare som går samman för en gemensam standard på laddinfrastruktur för elbussar. Foto: VDL.

Fyra europeiska tillverkare av elbussar har gått samman med tre leverantörer av laddinfrastruktur för en gemensam standard för laddning av elbussar. Det är busstillverkarna Irizar, Solaris, VDL och Volvo som har enats om att säkerställa att elbussar av olika fabrikat ska kunna använda laddinfrastruktur från ABB, Heliox och Siemens. Målet är att etablera ett öppet gränssnitt mellan bussar och laddningsutrustning för att underlätta introduktionen av elbussystem i europeiska städer.

Bakgrunden är att kollektivtrafikbranschen i Europa siktar in sig på en ökad användning av elbussar. Ett arbete för en standardisering har startat, både inom de europeiska standardiseringsorganisationerna (CEN/CENELEC) och den internationella standardiseringsorganisationen (ISO/IEC). Europeiska standarder väntas införas 2019 och internationella standarder 2020.

Men i många städer införs elbussystem redan nu. För att möta behovet i dessa städer har busstillverkarna Irizar, Solaris, VDL och Volvo tillsammans med ABB, Heliox och Siemens, som levererar laddinfrastruktur, enats om ett öppet, transparent och frivilligt tillvägagångssätt.

Gemensamma gränssnitt kommer att göras tillgängliga för intressenter på alla marknader, både för elbussar med så kallad opportunity charging (snabbladdning vid ändhållplatser) och för elbussar som laddas över natten. Företagsgruppen vill bidra till det europeiska standardiseringsarbetet och utbyta erfarenheter med CEN/CENELEC och ISO/IEC för att etablera en gemensam europeisk standard för elektriska bussystem.

En Solaris Urbino 12 Electric med induktiv laddning på linje 204 i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

En Solaris Urbino 12 Electric med induktiv laddning på linje 204 i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Målet är att underlätta övergången till elektriska bussystem i städer genom att säkerställa tillförlitlighet och kompatibilitet mellan olika bussmärken och laddningssystem.

Gruppen välkomnar andra busstillverkare och leverantörer av laddningssystem att delta i samarbetet.

Vid opportunity charging sköts anslutningen av laddningen automatiskt med hjälp av strömavtagare, trådlös kommunikation, kontaktplattor och infrastrukturutrustning.

För fordon som laddas över natten kommer snabbladdningsstandarden för personbilar (CCS) att användas som utgångspunkt för anslutning och kommunikation.

– Det är ett mycket viktigt beslut som fattats av några av de viktigaste aktörerna på elbussmarknaden. Gränsnittet är öppet att användaför alla leverantörer av elbussar och infrastruktur. Europeiska städer kan nu känna sig trygga med att de olika systemen är kompatibla med varandra och att man kan undvika inlåsningseffekter. Därmed skapar vi förutsättningar för en accelererad övergång till elektriska bussystem i städerna, säger Håkan Agnevall, vd  för Volvo Bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)