Förlusterna i stadstrafiken i Karlstad knäckte Förenade Buss i Värmland med dotterbolaget Förenade Buss i Karlstad. De båda företagen har nu begärt sig själva i konkurs, något som Värmlands tingsrätt också har beslutat om. Förenade Buss har, sedan man sommaren 2013 tog över tätortstrasfiken i Karlstad på uppdrag av Karlstadsbuss, haft en pressad ekonomi och dragits med stora förluster.
Det visade sig tidigt att den dåvarande ledningen för Förenade Buss hade lagt ett alldeles för lågt anbud. Det ledde till att Karlstadsbuss gjorde en ny upphandling av trafiken och ursprungligen var tanken att vinnaren Keolis skulle ta över efter Förenade Buss i sommar.
Men Förenade Buss´ ekonomi visade sig vara synnerligen pressand och Karlstadsbuss fick skjuta till avsevärda belopp för att trafiken skulle kunna hållas igång. Karlstadsbuss, Förenade Buss och Keolis kom också överens om att Keolis skulle ta över trafiken redan den 28 februari i år.
Två dagar senare, den 1 mars, lämnade Förenade Buss in sin konkursansökan.
– Jag bedömer att Förenade Buss hade räknat med att lämna över trafiken och bussarna till Keolis den 28 februari och sedan under ordnade former avveckla sin verksamhet, dels i Förenade Buss i Värmland, dels i Förenade Buss i Karlstad, säger konkursförvaltaren, advokat Lennart Högberg, till bussmagasinet.se
– Man hade räknat med att betala av sina skulder och sedan avveckla. Men därefter dök det upp nya ekonomiska anspråk som man inte hade räknat med när det gäller bussarna, framför allt från företagets bussleverantör, alltså leverantören av MAN bussar i Sverige.
– De kraven var nog tvistiga, men Förenade Buss ville inte ta risken att ta en sådan tvist med osäker utgång, säger Lennart Högberg.
Därför valde Förenade Buss´ styrelse med ordföranden Michael Jönsson att i tisdags lämna in en konkursansökan till Värmlands Tingsrätt i Karlstad.
Lennart Högberg uppger att någon rekonstruktion av företaget inte är aktuell.
– Det finns inget att rekonstruera, säger han.
Han uppger också att man än så länge endast har hunnit med att skaffa sig en bild av företagets situation och kan därför inte idag precisera några siffror, vare sig när det gäller skulder eller tillgångar.
Lämna ett svar