Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: ”Bättre kollektivtrafik räcker inte”

Det räcker inte att förbättra kollektivtrafike. Åtgärder måste vidtas mot bilismen, hävdar forskare vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Det räcker inte att förbättra kollektivtrafike. Åtgärder måste vidtas mot bilismen, hävdar forskare vid Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Förbättringar i kollektivtrafiken är viktiga. Men det räcker inte för att mer varaktigt få människor att välja kollektivtrafiken framför bilen. Det skriver två företrädare för K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, i en debattartikel i Dagens Samhälle där de efterlyser politiskt mod och ledarskap. De båda hävdar också att biltrafiken inte alls har nått sin kulmen, peak car, på det sätt som en del personer hävdar.

Bakom artikeln står K2:s föreståndare Johan Hultén och forskningskoordinatorn Anders Wretstrand.

– Utbyggd kollektivtrafik måste kombineras med styrmedel som gör biltrafiken mindre konkurrenskraftig. Det duger inte att se på kollektivtrafiken som en isolerad företeelse. Ambitiösa målsättningar till trots ser vi ännu inte några dramatiska förändringar i andelen resande med olika färdmedel. Resandet med kollektivtrafik ökar visserligen i takt med att utbudets kvalitet och omfattning ökar, men risken är att förbättrad kollektivtrafik i första hand tar marknadsandelar från gång och cykel, skriver de båda.

De menar att det gäller att använda såväl morot som piska för att styra över en del av bilresandet till kollektivtrafiken. Utbud och pris på bilparkering är ett starkt styrmedel, likaså att prioritera kollektivtrafikens framkomlighet. Det senare lyfter kollektivtrafikens status och stärker dess ekonomi, skriver de båda.

De båda företrädarna för det nationella kunskapscentret för kollektivtrafik framhåller också att biltrafiken inte alls har nått sin kulmen, så som vissa debattörer och konsulter hävdar.

– Tecknen på att biltrafiken har planat ut är snarare ett resultat av att vi äger fler bilar per hushåll och därigenom kör varje bil mindre. Vi kan varken se en minskad bilanvändning eller färre resta kilometer totalt sett, skriver Hulthén och Wretstrand.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. ” – We are living in a move mania.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)